Odla svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumpfan
    • June 2014
    • 19

    Odla svärdbärare

    Hej,

    Jag är ganska ny till akvarievärlden men ack så fast jag har blivit.

    Det jag tänkte försöka mig på inom en snar framtid är att odla svärdbärare. Då dom är levandefödare så ska de vara ganska lätt enligt det jag har läst. Men en del frågetecken finns de allt.

    Det jag har skaffa mig är 3st 100 liters kar.
    Men jag ska ha dom i en aluminiumställning och jag vet inte hur jag ska göra med filtreringen till dessa? Jag har läst en del som inte använt någon filtrering alls och så, men jag vill ha filtrering men vet inte vilket typ av filtrering jag vill ha eller vad som funkar bra när de ska vara yngel i karet.
    När honan är dräktig så tänkte jag flytta över henne till det karet som jag vill att yngela ska växa upp i. Men hur ser man att honan är dräktig? Är de att hon blir jättetjock?

    Just nu har jag bladad en del sällskapsfiskar i ett kar på 250 liter, men kommer flytta över svärdbärarna till de ena 100 liters karet sen när de är inrett och klart, samt flytta över honan till de karet som hon ska föda i.
    Men även, hur många svärdbärare kan man ha i ett 100 liters kar?

    Kommer komma en hel del följdfrågor, men dessa är vad jag kommer på just nu.

    Mvh Pumpfan
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit.
    Kul att du har planer på att börja odla, men i ärlighetens namn är 100 liter i minsta laget för att odla svärdbärare med någon större avans. En orsak är att de växer inte så jättefort, plus att de blir lite större och kräver lite mer utrymme.
    Svärdbärare kan även vara lite trixiga att hålla, då de gärna vill ha bra vattenvärde och varierad kost för att slippa vissa åkommor. Men bli inte skrajsen för detta, utan köp en liten grupp och börja med, så kommer du att lära dig massor.
    2 hanar och 4 honor kan vara en bra startgrupp att börja med...
    Jag rekomenderar en bra filtrering i dina odlingskar, med så stor filtervolym som möjligt. Ett filterhörn med en cirkulationspump är kanske inte så snyggt, men effektivt och en billig lösning.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Pumpfan
      • June 2014
      • 19

      #3
      Tackar!
      Ja jag misstänkte nästan att de var lite litet, men ska göra ett försök iaf och går de inte har jag ett 250 liters som jag kan ha över dom i Är de någon annan art som annars är lättare att odla och passar i 100 liters kar?
      Ja jag har en del i mitt SA kar som jag tänkte flytta över till odlingskar för att optimera deras förhållanden

      Okej, jag tänkte om man hade för mkt cikulation så skulle ynglena följa med in i pumpen och fasta där?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det beror på vad du har för filterlösning. Kör du med en filtermatta som du klämmer in i ett hörn mellan två glaslister, och med en cirkulationspump innanför är det helt yngelsäkert. Säg till om du inte hänger med hur jag menar.

        Det finns mängder med fisk och annat som passar till ett 100 liters, men börja du som du har tänkt så kan du alltid byta inriktning sedan. Men bra vattenkvalité är A och O.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Platy skulle nog fungera bättre.
          Sedan vet jag inte riktigt syftet med din odling. Platy är ju väldigt billiga fiskar som det lär vara omöjligt att odla lönsamt och kan t.o.m. vara svåra att bli av med.
          Det finns ju andra fiskar som är lättare att sälja och ger mer pengar men de är också betydligt svårare att odla.

          Men är syftet bara att odla lite fisk för att lära sig lite och för att studera fiskarna så är de vanliga levandefödarna klart vettiga.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Pumpfan
            • June 2014
            • 19

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det beror på vad du har för filterlösning. Kör du med en filtermatta som du klämmer in i ett hörn mellan två glaslister, och med en cirkulationspump innanför är det helt yngelsäkert. Säg till om du inte hänger med hur jag menar.

            Det finns mängder med fisk och annat som passar till ett 100 liters, men börja du som du har tänkt så kan du alltid byta inriktning sedan. Men bra vattenkvalité är A och O.

            Förstod inte riktigt hur du menade med filterlösningen, kan du visa en bild eller så?

            Kommentar

            • Pumpfan
              • June 2014
              • 19

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Platy skulle nog fungera bättre.
              Sedan vet jag inte riktigt syftet med din odling. Platy är ju väldigt billiga fiskar som det lär vara omöjligt att odla lönsamt och kan t.o.m. vara svåra att bli av med.
              Det finns ju andra fiskar som är lättare att sälja och ger mer pengar men de är också betydligt svårare att odla.

              Men är syftet bara att odla lite fisk för att lära sig lite och för att studera fiskarna så är de vanliga levandefödarna klart vettiga.

              Ja de är inte för att sälja vidare, utan jag ska försöka lära mig mer och studera fiskarna

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Pumpfan
                Förstod inte riktigt hur du menade med filterlösningen, kan du visa en bild eller så?
                Här är lite, sök på hamburgerfilter så hittar du mycket.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Pumpfan
                  • June 2014
                  • 19

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Här är lite, sök på hamburgerfilter så hittar du mycket.
                  https://www.google.se/search?q=hambu...w=1680&bih=891

                  Jaha, jaa så kan jag bygga, ska inte vara nå problem alls!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Kalas ju!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • man nam1
                      • July 2011
                      • 441

                      #11
                      Borde inte någon snäckskalslekare vara ett bra alternativ om man vill ha en lite mera "värdefull" fisk och ska sälja? typ multis?
                      Nu var ju inte det du var ute efter men det är en fisk som inte kräver stort utrymme och är enligt många väldigt lätt att odla (har ingen egen erfarenhet om detta).

                      Kommentar

                      • Pumpfan
                        • June 2014
                        • 19

                        #12
                        Ursprungligen postat av man nam1
                        Borde inte någon snäckskalslekare vara ett bra alternativ om man vill ha en lite mera "värdefull" fisk och ska sälja? typ multis?
                        Nu var ju inte det du var ute efter men det är en fisk som inte kräver stort utrymme och är enligt många väldigt lätt att odla (har ingen egen erfarenhet om detta).
                        Jo de kan ju också funka, dock har jag 4.5 mil till närmaste akvariebutik och dom har väldigt dåligt utbud på fisk.. Ska jag ha en bra akvariebutik så får jag åka 10mil.. Så blir lite långt att åka för att köpa fisk, och jag har redan svärdbärare så därför jag tänkte börja med det.

                        Märkte igår att jag hade fått endlers guppy yngel iaf i SA karet :P

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Du kan ju bara lägga över gruppen med vuxna i 100-literskar nr 1, inred bara med massor av växter, och naturligtvis filterhörnet, när det kryllar lagom mycket yngel i karet flyttar du föräldragruppen till akvarie nr2 och låter dem föda där, osv. Gruppen kan ju också få mellanlanda i 250-literskaret. När de väl hamnat där bör ynglen i nr1 vara halvvuxna och redo att säljas/bytas mot akvarieprylar/mat eller så.....då kan allt börja om på nytt varv.....

                          Lycka till!
                          Senast redigerad av tummen; 12 October 2014, 19:30.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            ...var bor du förresten?
                            ....och de flesta affärer kan ju beställa hem den fisk du vill ha......
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...