Levandefödare till mitt 100 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Levandefödare till mitt 100 liters

    Hej, har ett 100 liters med 5 fiskar varav 4 är platy den andra vet jag inte om det är en svärdbärare eller platy, den är köpt som platy men min platy hane hatar henne, har aldrig haft mer än 3 honor 1 hane på platy innan så kan vara därför den fjärde honan blir bort jagad av hanen.

    Jag skulle vilja utöka fiskbestånded för att få mer yngel. Karet är ett så kallat feeder aquarium, odlar levandefödare för att få mat till mina andra fiskar. (byter in yngel mot fiskmat)

    Guppy är något som inte kommer i då här jag bor är dom av väldigt dålig kvalite, hanarna dör efter 3-4 dagar av jagande av honorna, honorna släpper en kull med yngel sen dör dom. Det kan komma i om jag kan inte bra exemplar men har haft ca 20 guppys det senaste året och fått 2 yngel till en storlek så jag kunde byta in dom. Den som levde längst var en hona som jag hade i 2 månader.

    Då kommer vi till molly, Enligt beskrivningen här så behöver dom bräckt vatten och det har jag ingen lust att fiffla med. Kan artbeskrivning här ha fel om detta? har själv 2 ciklid arter som inte passar in på artbeskrivningen som finns här.

    Sen har vi sist men inte minst svärdbärare. Sist jag var inne på denna artbeskrivningen så krävde dom ett akvarie på minst 250 liter och 1 meter långt men det har nu ändrats till 50cm långt och 60 liter, Så jag är lite skeptiskt ifall det funkar.

    Vad skulle ni stoppa i till detta kar?
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    60 liter är för litet för svärdbärare, det blir inga vackra djur i så litet kar. Inte ens som uppfödningskar, kullarna är stora och behöver plats.

    Jag citerar min fiskhandlare:
    "Den viktigaste för att en fisk ska sälja bra är att den är röd"

    Det återstår alltså Platy, helst ska du ju ha ett speciellt uppfödningskar för maximal överlevnad och tillväxt. Går ynglen med vuxen fisk blir det för mycket spill.

    Tobbe

    Kommentar

    • Nailroth
      • July 2012
      • 108

      #3
      Jag föder ju inte upp dom på det viset, Har ju det som ett sällskaps kar men stoppar inte ner någon fisk som kommer ta ynglerna ända tills dom blir en 2-3cm som dom flesta gör för att inte få en jävla massa yngel. säg att 10% överlever per kull är bra för mig ska ju bara ha lite mat och det är ju inte så dyrt. dom ser bara till på att årskostnaden för mina akvarier går ner då jag inte behöver betala maten till dom.

      Jag tycker också 60 liter är för litet för svärdbärare men det är vad som rekomenderas på denna sida.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Nailroth
        Jag tycker också 60 liter är för litet för svärdbärare men det är vad som rekomenderas på denna sida.
        Nja det är absolut inte vad som rekommenderas - vad som anges är mimimumstorleken på akvarium och det är definitivt inte samma sak som att det är det som rekommenderas
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • limaan
          • December 2011
          • 212

          #5
          Endlers guppy är annars ett alternativ. Oftast tåligare och friskare än vanlig guppy. De rör inte heller sin avkomma. Har själv endlers och de förökar sig friskt och jag har till och med problem med att ha för mycket yngel ;-) Särat på honor och hanar men honorna får flera kullar ändå.
          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

          Kommentar

          Arbetssätt...