Endlers - inte egen art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Endlers - inte egen art

    När jag första gången såg Endlers guppy för cirka 10 år sedan tyckte jag genast att beteendet var som Guppies när jag var ung. sedan blev det allt mer av framodlade varianter. Färgteckningen var inte densamma men väl beteendet. För mig har de alltid varit "riktiga guppy". Nu har det kommit en DNA-studie som håller med:
    Population structure of guppies in north-eastern Venezuela
    Killies is a lifetime passion
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är det nog många som anser (däribland jag) men likafullt så är det väl fortfarande P. wingei som fortfrande är det giltiga namnet för arten. Vi får se om den flyttas tillbaka i framtiden
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag har inte läst det här papperet, men den ursprungliga beskrivningen av wingei var rent skräp (och det har jag påpekat flera gånger här på zoopet) så jag är inte förvånad.

      EDIT: har snabbt ögnat igenom peket, och det ser väl rätt OK ut. Att det finns ett antal obeskrivna guppy-arter var känt, liksom att "wingei" inte var en av dem. Tråkigt bara att de inte vågar dra några slutsatser, dvs synonymiserar wingei med reticulata (plus eventuellt också beskriver de nya arterna från cariaco). Nu blir peket mest ett "jaså".
      Senast redigerad av Azur; 04 March 2014, 10:12.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Roger i Huskvarna
        • April 2014
        • 1

        #4
        Hej Erikthur!
        Jag är ny här. jag är också från Huskvarna.
        Jag har en liten minimal hobbyodling av guppys.
        Har varit runt på dom zooaffärer vi har i stan och frågat om dom tar emot fisk, men det gör dom inte.
        Vet du om man kan byta, sälja eller bli av med överflödiga fiskar någonstans?
        Synd att avliva och slänga dom tycker jag.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Roger i Huskvarna
          Hej Erikthur!
          Jag är ny här. jag är också från Huskvarna.
          Jag har en liten minimal hobbyodling av guppys.
          Har varit runt på dom zooaffärer vi har i stan och frågat om dom tar emot fisk, men det gör dom inte.
          Vet du om man kan byta, sälja eller bli av med överflödiga fiskar någonstans?
          Synd att avliva och slänga dom tycker jag.
          Tråkig inställning tycker jag de har, nog kunde de ta emot dem och ge dig i alla fall lite mat för besväret, annars får du väl komma på auktionen i Göteborg/Mölnlycke i november och sälja av dem där, glöm inte att föranmäla dem, i år är det bara föranmält gods som gäller!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Såg just att det var lite "sent" att tipsa om auktionen nu, det var ju i våras du frågade.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...