Minska mängden yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • noh8
    • February 2014
    • 5

    Minska mängden yngel

    Har problem med överproduktion av Gubby i mitt arkivarie. För ett år sedan köpte jag 6 guppy (och lite andra fiskar). Så här knappt ett år senare så har jag gett bort 60 st och har kvar ca 30 st och lika många yngel. Är det någon som har tips på hur man får ner produktionstakten för 90 st om året är svårt att ta hand om?
    Har rätt mycket växter men de vill man ju ha kvar. Har även svärdbärare, neontetra och två malar men ingen verkar vara så sugen på yngel. Finns det någon annan fisk som gillar yngel utan att ge sig på vuxna fiskar eller något medel man kan använda?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    skänk bort ett gäng honor. till å börja med .D

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Själv tycker jag att ett akvarium blir mer levande när det är en del yngel.
      Men förstår att du kanske tycker att det blir lite mycket.

      Men gör som föregående talare sa och ta bort några honor. Och så kan du kanske glesa ur växterna lite så blir nog fler yngel mat till tetrorna när dom är nyfödda.
      Mindre växter = mindre gömställen för yngel

      Kommentar

      • noh8
        • February 2014
        • 5

        #4
        Av de 60 st som jag redan gett bort var det mestadels honor. Har glesat ut växterna lite men det verkar som fiskarna håller sig på olika nivåer. Guppy uppe vid ytan, svärbärare och tetror i mitten och malarna längst ner. Det är alltså få som ger sig på guppyyngel som håller sig vid ytan. Svärdbärarynglen håller sig, precis som de vuxna, i mitten så där är det bara någon enstaka som klarar sig.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Guppy kallades förr för miljonfisken av någon anledning

          Jag kunde räkna till 100 endlers när jag tog ner en välväxt 10 liters burk för ett tag sedan

          Rensa ut honor? Det är ju oftast de som äter yngel likväl som de producerar dem...

          Med andra ord behöver du en bra yngelätare för att på så sätt minska mängden.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            En något brutalare approach - sluta mata i några veckor möjligen upp till en månad. Yngelkullarna som föds kommer att bli allt intressantare som föda och kullarna kommer även att minska med tiden pga födobrist. Din fiskstam kommer att bli allt vassare på yngeljakt också. Iaf ett rent teoretiskt resonemang. Men något i den stilen tror jag inträffade i min endlersburk för några månader sedan. Har inte sett till något yngel även om jag bättrat på växtligheten och matningen. Fiskarna ser livskraftiga ut och honorna gravida. Jag tror att de blivit riktigt vassa yngeljägare och att hannarna också är på hugget...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            Arbetssätt...