Platy yngel, var ska de ta vägen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skur
    • December 2013
    • 29

    Platy yngel, var ska de ta vägen?

    Hej där!
    Fick nu ikväll en kull platy yngel, vilket är jättekul! Men jag undrar lite var jag ska ta dem... Den lilla "yngelburen" av plast är väl inget bra ställe för dem att växa till sig på? Jag har samtidigt en gäng glupska fiskar utanför buren som skulle se ynglen som mat om jag släppte ut dem.

    Första tanken jag fick var att det vore bäst att flytta dem till ett annat kar. Dock så har jag bara ett 60liters "ledigt" och till det har jag en 'innerfilter pump' utan filter, så att säga.
    Eller skulle kanske 8 liters "vasen" räcka med en vanlig luftpump?
    Övriga tips om hur jag ska ge dem bästa möjliga förutsättningarna att växa och må bra uppskattar såklart också!
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    60-litaren blir bra till dina yngel, 8l är alldeles för litet

    Kommentar

    • skur
      • December 2013
      • 29

      #3
      Okej, tack för snabbt svar!
      Då borde väl det optimala vara att slanga vattnet direkt från karet ynglen är i nu ner till det 60-litaren och sen ta lite växter och stenar från det stora?

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Ja gör det och så kan du krama ur lite filtergojs när du har kört igång pumpen också i 60-litaren så kan du nästan räkna akvariet som inkört.
        Var lite sparsam med matningen bara i någon vecka så ska det nog gå bra.
        Ynglen klarar det och det brukar alltid finnas lite smått och gott i akvariet som dom också petar i sig

        Kommentar

        • skur
          • December 2013
          • 29

          #5
          Härligt, tack för hjälpen!
          Tar det lång tid innan de är stora nog för att inte bli mat åt mina fjärilsciklider eller siamesiska algätare?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            beror på hur stora fjärilarna och siamesen är.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • skur
              • December 2013
              • 29

              #7
              Jo det är klart!

              Fyllde på 60-litaren nu i morse, tyvärr så läcker det ganska rejält. Skulle tippa på att det är någon av de undre fogarna som inte orkar med längre.
              Planen är nu att flytta ynglen till 8-liters skålen (ja, jag vet....) för att sedan byta silikon. Med lite medvind har jag ynglen tillbaka i karet i början på nästa vecka.

              Kommentar

              Arbetssätt...