Långfenad Guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • binning86
    • February 2009
    • 6

    Långfenad Guppy?

    Hej!

    Jag var inne till affären idag och tänkte att jag skulle köpa lite nya guppy honor. Till min stora förvåning så hittade jag en jätte fin hona som hade jätte långa fenor. Vad är detta? Har aldrig stött på någon sådan tidigare och hon i affären sa att dessa vanligtvis var jätte dyra. Är det någon som vet vad detta är för hon i affären ville inte berätta och jag har inte hittat någon info på nätet heller. Vore kul att veta.

    Tack på förhand.
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Troligen en vanlig slöjguppyhona, för sådana kan variera mycket i färg och fenstorlek. Om du gillar den kan du gärna köpa den, men betala inga fantasipriser om det inte finns några uppgifter om stam eller liknande. Ingen seriös uppfödare skulle nöja sig med att "det är en exklusiv sort" utan att få veta mer.

    Olle

    Kommentar

    • JagBaraMal
      • November 2008
      • 79

      #3
      Om du söker på
      Giessener guppy
      på google kommer du förmodligen se likadana. Kallas även Ribbon. Hanar som bär på samma fenförändringar brukar va infertila. Dom är halvt ovanliga, dock inte värda speciellt mycket mer än övriga honor.
      Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #4
        Ursprungligen postat av Olle A
        Troligen en vanlig slöjguppyhona, för sådana kan variera mycket i färg och fenstorlek. Om du gillar den kan du gärna köpa den, men betala inga fantasipriser om det inte finns några uppgifter om stam eller liknande. Ingen seriös uppfödare skulle nöja sig med att "det är en exklusiv sort" utan att få veta mer.

        Olle
        Slöjguppy kostar inte så mycket. Har köpt 2 honor och de kostade 29 kronor per st. De är dem jag har i alla fall kostar så. Vet dock inte om det finns flera sorters slöjguppys. Jag är inte så erfaren när det gäller fiskar. Men mina slöjguppys har inte så himla långa fenor.
        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av JagBaraMal
          Om du söker på
          Giessener guppy
          på google kommer du förmodligen se likadana. Kallas även Ribbon. Hanar som bär på samma fenförändringar brukar va infertila. Dom är halvt ovanliga, dock inte värda speciellt mycket mer än övriga honor.
          Giessener är nog inte infertila, däremot så pass "välutrustade" att de inte kan lyckas med parningen!!! Vilket i slutänden ju ger samma "uteblivna resultat" men det är ju ändå en vesäntlig skillnad.

          För att upprätthålla stammen har man andra normalfenade hanar av samma ursprung som bär på anlagen ressecivt så man kan få fram nya långfenade hanar.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Och ja; man bör nog inte behöva betala extra för slöjguppyhonor, men det kan bli kul effekter av att föra in dessa anlag i en grupp....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...