Har alla poecilia-arter förrådsbefruktning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Har alla poecilia-arter förrådsbefruktning?

    Jag har några fiskar av arten Poecilia sp.3 spot. En hane dog ganska snart efter att jag hade köpt dem så jag skulle vilja ha fler hanar, eller egentligen fler fiskar av denna art överhuvudtaget.

    En hona flyttade jag till mitt nanoakvarium i hopp om att få några överlevande yngel. Hon går med körsbärsräkor och moskitorasboror, tror ni något yngel kan överleva i den miljön?
    Vad jag har förstått det som så är Endlers inte så hårt på sina yngel som den vanliga guppyn och min tanke är att denna art är närmare Endlers.

    Och till huvudfrågan, jag flyttade inte med hanen då jag tänkte att honan redan borde vara befruktad, men nu har jag inte sett några yngel och hoppas att hon fortfarande är befruktad, så kallad förrådsbefruktning, och därmed skulle kunna få flera omgångar yngel utan någon hane. Tror ni det kan fungera eller borde jag flytta hanen också?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Möjligheten till förrådsbefruktning är nog stor. Å andra sidan minskar kullarna väl med tiden så påfyllning är väl inte så dumt. Överlevnaden av yngel beror nog på hur mycket skydd de har vid födsel och därefter. Mycket växter med andra ord. Och jag kan berätta att Endlers utan rejält växtskydd inte resulterar i alls så mycket överlevande yngel som med rejält växtskydd.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Låter som jag gör klokast i att flytta över hanen också.
      Det är egentligen mer växtskydd i det stora akvariet, men även större och hungriga fiskar så där behöver nog ett yngel komma upp till vuxen storlek innan det går säkert. Min tanke var att rasbororna och räkorna bara kan ta de absolut minsta ynglena. Visserligen har jag tätt med marktäckande HC och andra växter i nanot, men där bökar ju räkorna runt så osäkert om ett yngel kan gömma sig där.

      Hur stort brukar ett nyfött yngel vara ungefär?

      Nu ska jag bara försök få tag i hanen också, kan bli ett projekt i ett stort akvarium.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ung en halvcm. Ynglet behöver även skydd från föräldrarna annars kan de bli de recyklade.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Jag tror inte du behöver bekymra dig för guppyynglen i nanoakvariet, när de nu dyker upp, snarare så kommer räklingarna att bli ett ypperligt foder för fiskarna om de får tag i dem....rasbororna kommer nog inte heller ta några yngel.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...