Nytt akvarium, vad väljer jag för fiskar om jag vill ha överlevande yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmaf123
    • February 2011
    • 30

    Nytt akvarium, vad väljer jag för fiskar om jag vill ha överlevande yngel?

    Har ett akvarium på 63 liter som stått och brummat ett par dagar nu. Imorgon är det dags att åka till zoobutiken och handla in lite fisk tänkte jag.

    Jag tänkte guppy, platys, mollys, kanske tre av varje? + någon ancistrus och 2-3 ottosinclus (stavning?). Imorgon tänkte jag börja med bara en sort, så får det andra komma senare när akvariet är "inkört", men jag undrar om några arter är bättre än andra om man vill lyckas se några yngel? Är några flitigare med att käka upp dem?

    Har hornsärv, javamossa och mkt växtlighet.

    MVH Emma
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Lite känsliga på olika sätt de fiskarna du vill ha, personligen hade jag börjar med guppy och då Endlers guppy som inkörsfiskar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Mina platysar ygnlar av sig hela tiden.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Tänk på att Zooaffärsguppys inte brukar vara lika långlivade som hemmaodlade. Väljer du guppys (vilket du givetvis skall göra om du frågar mig =) så skall du inte bli besviken om föräldrarna dör undan för undan. Satsa på tjocka honor med tydlig dräktighetsfläck om du vill ha mycket yngel.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det var därför jag föreslog Endlers som jag tycker är bra mycket tåligare.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det var därför jag föreslog Endlers som jag tycker är bra mycket tåligare.
            Ja jag håller med om endlers, såvida det inte går att få tag på hemmaodlade guppys. Annars kan du ju satsa på Oryzias Woworae om du vill ha yngel att titta på, du har ju perfekta växter för ett artkar med sådana.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det var därför jag föreslog Endlers som jag tycker är bra mycket tåligare.
              Jotack.. Endlers är väldigt duktiga på at yngla av sig..
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              Arbetssätt...