Böjd guppy hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FruFilur
    • August 2013
    • 37

    Böjd guppy hona

    Ok, då blir det ett premiärinlägg från mig ;-)

    Startade upp mitt första akvarium för en månad sen, i förra veckan fyllde jag på fiskbeståndet m några guppisar - 2 hanar o 4 honor. Men när jag släppt ner dem i karet upptäckte jag att en av honorna är helt krokig, väldigt mycket mindre än de andra o rör sig stelt. Ser inte speciellt hälsosamt ut.... antar att det är ett resultat av för hårt avlande och inte gener som bör föras vidare? Nu ser jag dessutom att alla honor bär på yngel. Så vad gör jag?

    Ska jag avliva den böjda honan?
    Hur gör jag det mest humant?
    Kan jag separera honor o hanar i olika kar? Funderar redan på att dra igång ett nanoakvarium m räkor i, som jag kunde flytta guppyn till
    112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
    10l räkakvarium startat 2013-09-27
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! var fisken så i butiken när du köpte dem? guppyr kan ha som du säger ha extremt dåliga gener förutom endlers. om bara det är det symtomet bör du inte vara orolig däremot om fisken har något minsta tecken på slöhet. avmagring. fjällresning. problem med simblåsan. blödande fjäll eller sår. eller något mer symtom så skriv ut det. nu har inte det här något med det här att göra men har du läst på om vatten skötsel? isåfall kan du göra det här www.balder-balder.se/vattenkemi.htm.

    Kommentar

    • FruFilur
      • August 2013
      • 37

      #3
      Tack för svaret, och vilken grymt bra sammanfattning av vattenkemin! Jag har läst på mycket, men här var det samlat på ett väldigt bra sätt!

      Sen start har jag haft i några kardinaltetror o corydoras, efter en vecka fyllde jag på m platy o ytterligare en vecka guppy. Alla tycks ha må bra, äter, busar o tom gett mig tre platy-yngel

      Jag är ganska säker att honan var sån redan i butiken, men jag upptäckte det först dagen efter. Vad jag kan se mår hon bra, utöver att hon rör sig stelt o är krokig. Lika pigg på mat som de andra o simmar runt.

      Tumblr. Pure effervescent enrichment. Old internet energy. Home of the Reblogs. All the art you never knew you needed. All the fandoms you could wish for. Enough memes to knock out a moderately-sized mammal. Add to it or simply scroll through and soak it up.
      112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
      10l räkakvarium startat 2013-09-27

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        av vad jag kan se verkar fisken inte lida av det och det verkar vara rent genetiskt. och då är det onödigt att avliva fisken. igentligen bör du ha väntat med att sätta i mer fiskar i en månad. köp gärna nitrat och ph test ochså även kh test och eventuellt nitrit test om fiskarna börjar vissa symtom för nitrit.

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Sv: Böjd guppy hona

          Eller så köper man inga test, matar extremt lite och är vaksam på om fiskarna flämtar (nitrit). I princip varje tråd är du inne och förordar att man ska köpa en massa prylar, får du provision på något sätt viktor?

          Jag tycker helt klart den krokiga guppyn ska tas bort, innan hon börjar yngla av sig och allt blir en röra av friska och sjuka guppys.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • FruFilur
            • August 2013
            • 37

            #6
            Jag har oxå varit tveksam till om jag kunde sätta ner så pass många fiskar på så kort tid. Men i de två butiker jag handlat, har jag noga förhört mig om hur jag ska gå tillväga o i stort följt deras råd. Tom väntat längre mellan inköpen, än vad de rått mig till, bara r att vara på den säkra sidan. Fiskarna tycks må prim än så länge, bara några räkor som försvunnit på nåt konstigt sätt, platy-yngeln däremot växer för varje dag!

            Tänker oxå att jag måste bestämma mig om guppy-honan inna n det i så fall hinner komma en drös m yngel som bär på dåliga gener.....
            112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
            10l räkakvarium startat 2013-09-27

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Sv: Böjd guppy hona

              Jo det är tyvärr så att råden man får i butiker nuförtiden inte alltid är de bästa... Det du ska göra nu är att mata extremt lite, varannan-tredje dag, fiskarna kommer att klara sig bra ändå. Vara noggrann med att avlägsna skräp som lösa blad från växter, kanske slamsuga botten väldigt lätt över ytan för att få bort bajs.
              Var vaksam på om fiskarna flämtar, är slöa och hänger vid ytan eller trycker mot botten. Ifall det händer ska du köpa nitrivec och dosera enligt anvisning. Rengör inte filtret heller och gör små eller inga vattenbyten.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Sv: Böjd guppy hona

                Läste igen och såg att karet varit igång en månad, då är du just i slutet av den kritiska fasen. Så du kan nog känna dig ganska lugn, men följ gärna mina råd ändå ett tag för att vara på den säkra sidan.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  Jag skrev att nitrit test skulle köpas eventuellt nitrat och ph och kh är dom viktigaste testerna som man kan köpa. om man inte köper tester hur ska man veta vad som är fel annars?

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av viktorbj
                    om man inte köper tester hur ska man veta vad som är fel annars?
                    Ögon, näsan och iaktagelse.... Dessa grejer tycker jag är mycket bättre än diverse tester
                    Senast redigerad av PiaJo; 12 September 2013, 15:50.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av viktorbj
                      Jag skrev att nitrit test skulle köpas eventuellt nitrat och ph och kh är dom viktigaste testerna som man kan köpa. om man inte köper tester hur ska man veta vad som är fel annars?
                      Man kollar på fiskarnas beteenden. Dom visar på ett tydligt sätt, när något inte stämmer i ens kar - då är det dags, att kanske till att börja med köpa ett nitrittest.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • FruFilur
                        • August 2013
                        • 37

                        #12
                        oavsett bekymmer med vattenkemin eller inte, så har jag nu tagit bort den där honan. Att låta en defekt hona föra generna vidare, låter i mina öron inte så klokt när det redan handlar om en "sönderavlad" art.
                        112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                        10l räkakvarium startat 2013-09-27

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av viktorbj
                          Jag skrev att nitrit test skulle köpas eventuellt nitrat och ph och kh är dom viktigaste testerna som man kan köpa. om man inte köper tester hur ska man veta vad som är fel annars?
                          Verkar inte fiskarna må bra så hjälper faktiskt ett vattenbyte betydligt bättre än ett test, det skadar inte i alla fall, och om ditt test säger att det är nå´t fel så består lösningen av; ja ett vattenbyte...... Har haft akvarier i massor av år (sammanlagt typ 30 år) och ALDRIG hållit på med tester, varje gång jag fått problem med fiskarna/akvarierna så har det berott på brister i skötseln...

                          Din guppy är inte genetiskt defekt, istället tror jag mig "veta" att den helt enkelt är gammal och trött, allt för vanligt när man köper guppy i butik....om många nyfödda YNGEL däremot föds med liknande defekter så kan det bero på lånmgvarig inavel, men faktum är att inavel i sig inte är ett stort problem med akvariefisk, istället är det en förutsättning för att vi kan ha alla de färgformer av t.ex guppy vi har i butikerna idag, men man bör veta vad man håller på med för att få bra resultat.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av FruFilur
                            oavsett bekymmer med vattenkemin eller inte, så har jag nu tagit bort den där honan. Att låta en defekt hona föra generna vidare, låter i mina öron inte så klokt när det redan handlar om en "sönderavlad" art.
                            Skäll inte på guppysarna, oftast är det akvaristens fel när fiskarna dör/inte mår bra....guppyn som art är faktiskt inte sönderavlad, däremot kan man ha otur och få tag i fiskar av en speciellt dålig stam..... men det är i så fall odlarens fel....vill du bara ha färgglada guppy med fina färger börjar du med ett gän olika honor och hanar och låter dem korsa sig fritt, då får du en livskraftig stam som inte behöver nytt blod på MÅNGA generationer. Allra bäst kan nog vara att köpa svenskodlade guppy på t.ex. någon akvarieförening. Skippa affärernas guppy som kan ha många problem (inte genetiska) som svenskodlade inte har.

                            Importguppy är t.ex. inte vana vid våra vattenvädren, är fullvuxna/nära att passera bästföredatum, har åkt långt, passerat igenom grossistledet med allt vad det innebär, transporterats igen till butik; bytt vattenvärden igen, blandatats med annan fisk, mm, det är klart att de då kan krokna och dö direkt när de kommer hem till dig och byter vattenvärden IGEN.....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...