Mollyn beter sig knas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frlk
    • August 2013
    • 4

    Mollyn beter sig knas

    Hej!
    Har ett ganska nystartat akvarium med åtta olika mollys och en albino ancistrus.
    En av mina orangea mollys simmar ibland och liksom "ställer" sig upprätt i vattnet. Han gör så ett tag sen simmar han vidare igen. Det är bara denhär fisken som gör så.
    Borde jag oroa mig för det?

    P.s
    Någon som har tips för hur jag med störst möjlighet får yngel?
    Senast redigerad av Frlk; 27 August 2013, 17:52.
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! är fisken aktiv för övrigt? en bild skulle underlätta. och hur menar du med ett ganska nystartat akvarium? syftar man på mollysarna är dom mycket lätt att få yngel från bara man har mycket växter hur stort är akvariet?

    Kommentar

    • Frlk
      • August 2013
      • 4

      #3
      Fisken är aktiv i övrigt, ska försöka få en bild
      Akvariumet startades upp för kanske två veckor sen, 60 liters.

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        om akvariet bara är 60 liter och du har 9 störrre fiskar är det mycket lätt att få nitrit. har du läst på om kvävecykeln? om du inte har gjort det kan du läsa om det i denna tråd www.balder-balder.se/vattenkemi.htm‎ hursomhelst testa nitrit värdet och konstatera om det är högt skriv gärna ut hur högt nitriten är

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          sidan funkar inte...
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            här

            Kommentar

            • Frlk
              • August 2013
              • 4

              #7
              Ska försöka få tag på ett test och kolla det. Tack för svar!
              Har hört att man kan ha salt i akvariumet för mollys, kan du något om det? Eller någon annan..

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                Black mollys tycker om salt ( NACI) beroende på vad det är för sort är det dammodlade mollys som kommer från asien är oftast odlade i bräckvatten i flera genarationer. för fiskarna blir det en chock att flytta dem från bräckvatten till sötvatten. därför är det mycket bättre att köpa europeiska mollys. eller ännu bättre svenskodlade. men om det är asien odlade exemplar du har rekommenderar jag att du tillsätter 1 tesked salt per 20 till 25 l vatten om du börjar köpa salt finns det några sorter att välja mellan det finns ektozon salt och även vanliga salt tabletter. du får bestäma själv vad du vill köpa för salt MEN du bör vara medveten om att ektozon salt inehåller 99,26 procent vanligt natriumklorid. + att det är mycket dyrare

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Om du skall köpa salt så köp vanligt bordssalt, sånt som man köper på Ica. Inte sånt man köper i zooaffärer mycket dyrare och samma sak
                  läs på mer om du verkligen skall tillsätta salt i vattnet, tror inte att du behöver oroa dig för detta
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...