Födande svärdbärarhona som håller på att dö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kulmedfiskar
    • August 2013
    • 4

    Födande svärdbärarhona som håller på att dö?

    Hej! Jag och min familj är nya på det här med akvarium - vi har haft det i ca 4 veckor och har tre svärdbärare, två mosaikguramis och två malar (ska fylla på med fler efterhand, akvariet är på 125 l). Vår ena svärdbärarhona har varit tjock hela tiden och nu ligger hon uppe vid ytan i ett hörn och det ser ut som om ett yngel är på väg ut. Det är bara det att så här har det sett ut i flera timmar nu. Hon ligger lite på sidan och viftar fortfarande emd den fenan som pekar neråt i vattnet. Är detta normalt? Kan vi göra något för henne? Är hon på väg att dö? /Akvarienybörjarna
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    hej! kan du visa en bild på fisken? har du läst på om akvariekemi om du inte har det kan du läsa om det i denna artikel www.balder-balder.se/bad.htm‎ länken fungerar inte att trycka på men du kan kopiera det
    har du testat nitrit och nitrat värdet? och ph värdet? och även kh värdet?

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Sv: Födande svärdbärarhona som håller på att dö?

      Det kan ju vara så att hon inte kan föda sina yngel. Detta händer tyvärr ibland. Tyvärr har jag inget bra tips men det kanske någon annan har.
      Är det bara en fisk som beter sig på detta sättet så tror jag inte som viktor att det har med vattnet att göra. Eftersom du också skrev att det ser ut som att ett yngel är på väg ut

      Kommentar

      • Kulmedfiskar
        • August 2013
        • 4

        #4
        Tack för era svar! Vi har gjort allt enligt regelboken, och har visserligen inte mätt nitrithalt etc, men de andra fiskarna är pigga och glada. Det känns självklart tråkigt om vår svärdbärare inte kan föda sina yngel... Men som sagt - finns det inget vi kan göra för henne? Läget är samma som innan fast hon har bytt hörn ett par gånger...

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Står fjällen ut på henne?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kulmedfiskar
            • August 2013
            • 4

            #6
            Ja lite, åtminstone på magen. Men inte på ryggen. Hon är i samma läge fortfarande (vad jobbigt det verkar!), men just nu sitter hon uppe i det hörn där filteringången finns, vilket innebär att hon liksom klistras lite grann mot den, genom suget. På så vis hålls hon upprätt. När hon låg i andra hörnet var det mer på sidan. Vad innebär det om fjällen står ut?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Att fjällen står ut brukar betyda att hon har bukvattensot, ett symptom på tarminfektioner, nästan 100% dödligt.

              Det händer som sagts att svärdbärarhonor dör "i barnsäng". Det är inte helt ovanligt.

              Vare sig hon har buksot eller har misslyckats med förlossningen så mår hon antagligen mycket dåligt, och chansen att hon ska överleva är avrundningsvis noll. Jag tror du kanske borde fundera på avlivning.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kulmedfiskar
                • August 2013
                • 4

                #8
                Tack för svar, ja, tyvärr känns det nog som att det är det bästa för henne...

                Kommentar

                Arbetssätt...