Är hon döende? HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • La-Linea
    • January 2013
    • 14

    Är hon döende? HJÄLP!

    Min molly har blivit sjuk men jag vet inte vad det är för något. Hon är en solskensmolly runt över 5 cm. Det började med en bula på en del av hennes stjärtfena och andra halvan på kroppen. den var ganska stor men jag trodde det skulle gå över, att hon hade slagit sig eller något. Efter ett tag började en av hennes sidofenor gå från genomskinliga till vita med lite strängar av orange samt inte längre rund och fin utan det ser ungefär ut som fenröta fast på en sidofena. den andra fenan har två tjocka strängar som går genom fenan en vit och en orange. inte genomskinligt. Sen blev hennes bula större och vit samt att på hennes panna så finns det en vit fläck som inte ska vara där. Jag hade lite problem med en hane förut och att han konstant jagade honorna (inte för parning) och deras ögon blev ganska svarta för typ stress eller något. Hon har det konstant men det är väldigt lungt i akvariet fast inte när det är matdags då min ål äter 89% av maten. Snälla hjälp mig! Jag vill gärna att hon ska vara kvar!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det låter som om hon har nån form av bakterieinfektion. Jag har ju inte sett fisken så jag vet inte hur illa det är, men mitt råd vore nog att ta ut och avliva henne. Mediciner du kan köpa i zooaffär funkar nästan aldrig, och ett veterinärbesök blir väldigt dyrt med tanke på att det är en fisk som kostar under femtilappen att ersätta.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      Azur varför tycker du att alla mediciner som finns i zoobutiker inte är bra? om du menar universalmediciner instämmer jag med dig men andra mediciner som inriktar sig på ett speciellt område tycker jag är bra och har haft mycket positivt resultat av aquarium munsters aqua furan forte. dock har jag inte så mycket erfarenhet av den medicinen eftersom jag bara botat en fisk med den här medicinen. La-Linea jag tycker du ska flytta över fisken till ett karantäns akvarium och behandla fisken med en medicin som inehåller nifurpirinol = medicinen som jag skrev ovan aquarium munsters aqua furan forte. tråkigt nog är den nedlagd men privata zoobutiker kan ha den.

      Kommentar

      • La-Linea
        • January 2013
        • 14

        #4
        Tack för svaren. Kan dock inte hjälpa henne för jag inte har ett extra akvarium fungerandes just nu. Just nu har jag för många fiskar för mitt 54 liters så det skulle bara vara bra att ta bort någon. + att alla yngel från honorna blev honor (9st) och nu är alla dem gravida. Men jag har några till frågor
        - Hur gamla blir mollys?
        -Hur länge tar det innan yngeln kan börja fortplanta sig?

        Men iaf tack för svaren azur och viktorbj.

        Kommentar

        • liberty.)
          • July 2013
          • 198

          #5
          Mollysar blir runt 2-3 år gamla men beror lite på.Tror att de börjar fortplanta sig runt 5-7månader gamla men är inte riktigt säker.

          Kommentar

          Arbetssätt...