guppy ägg eller vad pågår?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knigor
    • July 2013
    • 15

    guppy ägg eller vad pågår?

    Noterade att guppysarna höll sig uppe på en dekorationsruin . Först strök sig 2 honor emot där sen kom en hane och gned sig mot det efteråt.. dom har ätit bort algern o sedan ligger det röda ägg där som hannen simmar runt o sprutar nåt på. Har googlat runt om att honor kan bli stressade o pressa ut dom men tvivlar på att de blir så många. Taket är typ 10x4cm och nästan fyllt med ägg? Förstår inte alls haha . 2 honor ser man att dom är på väg att yngla inom några dagar. Nån som vet vad som pågår?
    Tack för svar mvh
    350 l sällskaps kar. Nyvunnet intresse för akvarier efter många många år.
  • knigor
    • July 2013
    • 15

    #2
    350 l sällskaps kar. Nyvunnet intresse för akvarier efter många många år.

    Kommentar

    • knigor
      • July 2013
      • 15

      #3
      Där ser man hanne hålla på där
      350 l sällskaps kar. Nyvunnet intresse för akvarier efter många många år.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Guppy lägger inga ägg, de föder levande yngel. Sedan såg jag inga ägg där (sitter med mobil nu), däremot är där toffsalger som kanske kan göra så det ser ut som ägg. Har du kollat nitrit?
        Senast redigerad av ansjo; 28 July 2013, 05:30.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Svårt att se på bilden, men det ser ut som mögliga ägg. Troligen av en fisk, men definitivt inte guppy. Vad finns där mer för fisk?

          Kommentar

          • knigor
            • July 2013
            • 15

            #6
            Jag vet att guppy inte lägger ägg men hanne håller på att vaktar där hela tiden. O man ser inte på bilden men det är massa massa små röda bollar där det inte är alger så dom ser absolut inte mögliga ut. Tyckte bara de såg så skumt ut att han gnider sig mot dom o har som en genomskinlig sträng hängandes från sig när han simmar där. Jag har även svärdbärare, kardinaltetror, fembandsbarb, black molly o malar.
            350 l sällskaps kar. Nyvunnet intresse för akvarier efter många många år.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Ser man guppy lägga ägg så är det antingen inte guppy eller inte ägg. I ditt fall har du guppy, inga ägg, men kraftigt med tofsalger.
              Att fiskarna gnider sig brukar vara ett tydligt tecken på nitrit.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av knigor
                Jag vet att guppy inte lägger ägg men hanne håller på att vaktar där hela tiden. O man ser inte på bilden men det är massa massa små röda bollar där det inte är alger så dom ser absolut inte mögliga ut. Tyckte bara de såg så skumt ut att han gnider sig mot dom o har som en genomskinlig sträng hängandes från sig när han simmar där. Jag har även svärdbärare, kardinaltetror, fembandsbarb, black molly o malar.
                Och det låter mer som att guppyn är sjuk, risken finns att den är borta endera dagen. Och jag ser fortfarande inga ägg, dock en del toffsalger. Desa alger kan bli lite rödaktiga när de dör...kan du ordna en bättre bild?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  När jag nu tittar igen tycker jag mig se grodrom eller mögliga pellets, Så Anders har rätt, det behövs en bättre bild! (och troligen har han väl rätt om tofsalgerna också).

                  Kommentar

                  • knigor
                    • July 2013
                    • 15

                    #10
                    Ok tack för svar! De där med tofsalger är ett problem sedan förra ägaren för närjag hämtade det så var det helt grönt hela bakgrunden och allt. Jag gjorde rent det när jag fick det så de har blivit mycket bättre nu men de där huset hade aldrig gjorts rent eftersom de bör en choklad mal i den som vägrar flytta på sig, jag har inte orkat rengöra den än. Det där med pellets kanske kan stämma för han innan matade med pellets men nu är det inte dom stora bollarna jag pratar om ska lägga upp inzoomad bild som man serlite bättre på. Hur är bästa sätt enligt er att minska tofsalgern?
                    350 l sällskaps kar. Nyvunnet intresse för akvarier efter många många år.

                    Kommentar

                    • knigor
                      • July 2013
                      • 15

                      #11

                      Dom små små bollarna bredvid dom stora alger bollarna/mögliga pelletsen
                      350 l sällskaps kar. Nyvunnet intresse för akvarier efter många många år.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag är ledsen, men det enda jag ser på den bilden är toffsalger i olika storlekar...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • knigor
                          • July 2013
                          • 15

                          #13
                          Ok då är de nog så , jag vet inte tyckte de såg skumt ut bara. Hur blir man lättast av med tofsalger då?
                          350 l sällskaps kar. Nyvunnet intresse för akvarier efter många många år.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...