Ovan med Endlers?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Ovan med Endlers?

    För ett tag sedan utökade jag min skara vanliga Guppy med tre Endlers Guppy-honor. (Ja, medvetet! §;o) ) Det jag rätt snabbt konstaterade var tre saker:

    1. De äter de bruna alger (skäggalger?) jag har på mina ärvda javaormbunkar som om de aldrig hade ätit mat förr; de riktigt sliter bort skiten. Snart helt rensat i karet på såna. Mina vanliga Guppy smuttar bara lite lätt på dessa till- och från...

    2. De har ett klart tuffare temperament än vad mina guppy har. Kanske påverkas detta av att mina bara inte behövt hävda sig i sitt fredliga hem till skillnad från de nya, som kommer från fullt kar i butiken, men definitivt oväntat.

    3. Jag trodde de skulle ha tämligen korta fenor, men t ex har jag uppmärksammat att deras ryggfenor är ovanligt vackert böljande, nästan som om det vore någon form av "slöj"-version. Färgmässigt är de helt grå, till skillnad från mina andra guppy (som har en mer gul/guld-beige grundfärg och färg på fenorna) så jag ser inga övriga tecken till det, men kan det vara att det är väldigt mycket guppy i dem? (Jag är medveten om att det är vanligt att Endlers ofta är hybrider, men färgmässigt tyckte jag inte jag kunde se något guppy-anlag i hanarna butiken hade...)

    Nåt Endlers-proffs som har någon tanke om detta? §:o)
  • tompa82
    • May 2013
    • 2

    #2
    Troligen guppyblandning i dom, baserat på ryggfenorna. Hybrid-honor förlorar ofta täckfärger ifrån guppysidan efter ett par generationer. Dom brukar också vara större än traditionella endler-honor.

    //mvh

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #3
      Då är det sannolikt väldigt mycket guppy i mina Endlers; de känns mycket riktigt större än jag förväntade mig även om hanarna i butiken fortfarande såg minimala ut. Lite synd eftersom jag ville ha just den genetiska styrkan från Endlers. Nåväl. Tack för inlägget! §:o)

      Kommentar

      Arbetssätt...