Svärdbärare eller Platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beccyblåtira
    • February 2013
    • 28

    Svärdbärare eller Platy?

    Hej!
    Jag har en fisk som ser ut som en platy. I djuraffären så sa han att det var en svärdbärarhona, men jag märkte efteråt att den hade gonopodium (?).
    Är det en svärdbärarhona men gonopodium eller en platyhane?
    *inser att frågan låter lite korkad...*
    Tacksam för svar! ^^
    Take a smile!

    :
    //Rebecca
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Har den ett gonopodium är det en hane. Om det utvecklas ett svärd är det en svärdbärare. Om inte, så är det en platy.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Beccyblåtira
      • February 2013
      • 28

      #3
      Aa då är det förmodligen en platy...! Haha!
      Take a smile!

      :
      //Rebecca

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #4
        Du har ingen bild att visa? lättare att bedömma då. Men en hane är det ju tydligen. Eller en hona som förvandlats till hane. Händer visst ibland för svärdbärare men då blir den steril.
        -----------------------

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
          Har den ett gonopodium är det en hane. Om det utvecklas ett svärd är det en svärdbärare. Om inte, så är det en platy.
          Fast det finns ju faktiskt några svärdbärararter som inte utvecklar svärd. Dock så är det ganska ovanliga naturformer och det är sannolikt inte fråga om dessa här.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Beccyblåtira
            • February 2013
            • 28

            #6
            Ursprungligen postat av wierdalien
            Du har ingen bild att visa? lättare att bedömma då. Men en hane är det ju tydligen. Eller en hona som förvandlats till hane. Händer visst ibland för svärdbärare men då blir den steril.
            Joo, kanske, om hen (Herregud vad uppdaterad jag är!!!) vill stå still, hehe
            Take a smile!

            :
            //Rebecca

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Fast det finns ju faktiskt några svärdbärararter som inte utvecklar svärd. Dock så är det ganska ovanliga naturformer och det är sannolikt inte fråga om dessa här.
              Där ser man, det hade jag faktiskt ingen koll på. Vet du namnet på dem? Jag trodde att endast de xiphophorus med svärd kallades var "svärdbärare". Typ helleri,Guentheri, montezuma, alvarezi etc medans de utan svärd ej benämndes som svärdbärare. Typ maculatus, variatus, milleri, evelynae.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
                Där ser man, det hade jag faktiskt ingen koll på. Vet du namnet på dem? Jag trodde att endast de xiphophorus med svärd kallades var "svärdbärare". Typ helleri,Guentheri, montezuma, alvarezi etc medans de utan svärd ej benämndes som svärdbärare. Typ maculatus, variatus, milleri, evelynae.
                Minnet är bra men tyvärr alldeles för kort - läste det dock i någon akvarietidskrift/bok för några månader sedan.

                Sedan är det ju också som så att alla avelsformer av den vanliga svärdbäraren (X. helleri) i handeln idag egentligen är korsningar mellan helleri och maculatus. Även alla avelsformer av platyna är korsningar mellan helleri och maculatus.......
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...