Platy äter hela tiden, orolig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Platy äter hela tiden, orolig

    Mina platys äter som galningar hela tiden. Har alltid värsta bajssträngen hängandes efter dem
    -flingfoder när de får, slut på ett par sekunder, max en halv minut. ca 2 gånger per vecka.
    -salladen och gurkan som jag ger ottorna
    -algtabletterna som ottosar och räkor ska mumsa på.

    Orolig för att de ska äta ihjäl sig. Eftersom akvariet är nystartat och har lite nitrit så vill jag inte mata mer med flingfoder.

    Jag har läst att många har liknande problem, men inte sett någon som haft en bra lösning på problemet.

    Tips?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Du kan ju prova att mata fler än 2ggr/v fast mindre dom kanske svälter

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sv: Platy äter hela tiden, orolig

      De äter inte ihjäl sig när du matar så sällan. Du kan va lugn

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Men de mår inte dåligt av att äta så mycket vegetabilier?

        Pga nitriten vill jag ju inte ge så mycket proteinrik mat. Många menar ju att man knappt ska mata alls den tiden det tar att få bukt med problemet. Men eftersom jag inte har några alger i karet som jag kan se och att ottosarna inte ska svälta vill ja ge dem grönsaker. Och de äter glatt på det, men platysarna vräker ju verkligen i sig vid sidan om.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          nej då. mina fiskar hoppar mer eller mindre ur karet varje gång jag komemr nära o då matar jag rejält 2 ggr om dagen. det är ingen fara.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Ha ha oki.

            Som helt nybörjare kollar man ju på dem varje ledig stund och noterar minsta lilla konstiga grej och googlar allt. Man blir lätt nojig.
            Man har så många frågor att huvudet snurrar.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            Arbetssätt...