Mina guppys dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sessan1985
    • April 2013
    • 4

    Mina guppys dör

    startade mitt 60l akvarie för ca 5 månader sedan, o jag ger snart upp!! mina fiskar dör o jag verkar inte få stopp på de. Har pratat med flera olika erfarna guppy ägare men ingen har en aning om vad det kan vara, har lusläst olika forum etc i över en månad nu.

    det är aldrig mer än en fisk som blir sjuk åt gången, några dagar efter att den sjuka fisken dör så visar en ny fisk upp samma symptom och dör, några dagar efter den blir en till sjuk etc etc.

    Fjällen reser sig på fiskens kropp och magen sjunker in.
    jag provade första att behandla hela akvariet med aquafuran forte 2 ggr, funkade inte.
    provade sen Generaltonic, funkar inte heller. det är minst 7 honor som dött, bara en hane, är dock osäker på om det var just detta han dog av då jag samtidigt hade en släng av fenröta.

    kan även påpeka detta även om det kanske inte har något sammanhang, men mina honor har ynglat precis innan detta händer.

    länkar en bild på fisken som är sjuk just nu, hoppas den funkar

  • Sessan1985
    • April 2013
    • 4

    #2
    glömde skriva att det är även minst 40 yngel som har dött under denna perioden. samma symptom förutom att ena ögat svullnade upp precis innan dom dog

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Är det zooaffärsguppys? De brukar rent generellt vara mer klena än hemmaodlad guppys. Försök komma i kontakt med en lokal odlare och se om du kan få lite guppys.
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • Sessan1985
        • April 2013
        • 4

        #4
        ja det är zooaffärsguppy. har funderat på de, men vet inte riktigt hur jag ska hitta en odlare :/

        Kommentar

        • Dr.Dork
          • December 2012
          • 263

          #5
          Var bor du? Finns gott om folk som har för mycket guppy

          Jag själv hade jäkla problem av guppysar, när jag köpte denna sorten:

          Fick några få yngel, som dog och sen dog de vuxna.

          Sen riktade jag in mig på endlers istället. Dessa har jag inga problem med, tvärtom! Fick snabbt för många... Jag inbillar mig att dessa är tåligare, mindre sönderavlade.
          (så råkar du bo i närheten av Kalmar eller Oskarshamn så har jag lite fiskar, OBS! Detta är ingen annons! )

          Kommentar

          • Sessan1985
            • April 2013
            • 4

            #6
            ja det är såna jag har jag bor i borås, rätt långt till kalmar/oskarshamn jag är bara så förbryllad, verkar inte vara någon som vet vad det är mina fiskar får :S

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Sessan1985
              startade mitt 60l akvarie för ca 5 månader sedan, o jag ger snart upp!! mina fiskar dör o jag verkar inte få stopp på de. Har pratat med flera olika erfarna guppy ägare men ingen har en aning om vad det kan vara, har lusläst olika forum etc i över en månad nu.

              det är aldrig mer än en fisk som blir sjuk åt gången, några dagar efter att den sjuka fisken dör så visar en ny fisk upp samma symptom och dör, några dagar efter den blir en till sjuk etc etc.

              Fjällen reser sig på fiskens kropp och magen sjunker in.
              jag provade första att behandla hela akvariet med aquafuran forte 2 ggr, funkade inte.
              provade sen Generaltonic, funkar inte heller. det är minst 7 honor som dött, bara en hane, är dock osäker på om det var just detta han dog av då jag samtidigt hade en släng av fenröta.

              kan även påpeka detta även om det kanske inte har något sammanhang, men mina honor har ynglat precis innan detta händer.

              länkar en bild på fisken som är sjuk just nu, hoppas den funkar

              http://i45.tinypic.com/2ppd7c7.jpg
              Avmagringen skulle jag tippa på att det handlar om invärtes parasitangrepp, typ tarmflagellater, alltså inte bakterier.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...