Black Molly som aldrig ynglar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Black Molly som aldrig ynglar?

    Sex Black Molly i 720 liter tillsammans med andra fiskar som låter dem vara helt ifred. 3 hannar och 3 honor.
    Honorna är yngelstinna ganska ofta, och jag tror då att det ska bli yngel i massor, men...inte ett enda yngel någongång!

    Hannarna simmar tätt med en smälltjock hona och nafsar i trakten där hon normalt föder ynglen. Är det så att de vet att det kommer yngel där snart, och alltså äter upp dem så snart de ramlar ut?

    Hur går man i så fall tillväga för att kunna få levande kullar av BM?
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Mycket mycket växter och inga fiskar som äter yngel. Även mollyna äter sina egna yngel men har man gott om växter så brukar många klara sig. Men då krävs det som sagt mycket och tät växtlighet.

    Annars kan man ha ett yngelakvarie med mycket växter där man kan släppa i en hona som ska yngla. Sen tar man bort henne och låter ynglen växa till sig i yngelakvariet.

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Mycket mycket växter och inga fiskar som äter yngel. Även mollyna äter sina egna yngel men har man gott om växter så brukar många klara sig. Men då krävs det som sagt mycket och tät växtlighet.

      Annars kan man ha ett yngelakvarie med mycket växter där man kan släppa i en hona som ska yngla. Sen tar man bort henne och låter ynglen växa till sig i yngelakvariet.
      - Ja jag plockade bort två yngelstinna honor för några veckor sedan, och lät dem gå själva i ett 54-liters kar. De ynglade aldrig trots att de var höggravida.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Konstigt, då förstår jag att du undrar. Kommer tyvärr inte på nåt som kan hjälpa

        Kommentar

        • SMULAN44
          • February 2013
          • 37

          #5
          ja det låter konstigt mina molly ynglar väldigt mycket

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av SMULAN44
            ja det låter konstigt mina molly ynglar väldigt mycket
            - Det är möjligt att mina också gör det eftersom de ena dagen är höggravida och nästa smala igen, men frågan är om inte hannarna nappar åt sig dem direkt när de ramlar ut. Får dina födas i lugn o ro utan att ätas upp alltså?

            Kommentar

            • SMULAN44
              • February 2013
              • 37

              #7
              ja det är nog möjligt har du andra fiskar som också skulle kunna äta upp ynglen
              jag upptäcker ibland inte på en gång när jag fått yngel för dom är så små och
              gömmer sig men mina mollysar bruckar inte äta ynglen

              Kommentar

              • SMULAN44
                • February 2013
                • 37

                #8
                vet du om dina mollysar känner sig
                otrygga ibland??

                Kommentar

                Arbetssätt...