Behöver lite molly och yngel hjälp här!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • La-Linea
    • January 2013
    • 14

    Behöver lite molly och yngel hjälp här!

    Jag blev väldigt glad att få vara ägare till nio styckna dalmatiner-solskens molly yngel.Dem är fyra dagar (födda 13 februari mellan 8 på morgonen och 2 på dagen.) Jag har dem i en yngelbur, jag undrar hur många dagar/månader ska dem vara innan jag tar ut dem? Och hur mycket växer dem på en månad ungefär?

    Jag är orolig över hanen (Pappan till ynglena), han är en solskensmolly och han har en misstänksam svart linje längs fenan, sjukdom?

    Mamman till ynglena är en dalmatiner molly. Efter ynglena kom så blir hon ibortjagad av dem andra två honorna. En av dem är höggravid. Pappan är också agressiv mot henne också, jag tycker inte det är så bra. Jag är rädd att mamman ska stressas ihjäl.
    Dem andra två honorna har bråkat ( det ser ut som om dem pussar varandra XD).
    Är allt detta ett tecken på stress?

    / Linnea
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nja, det låter mer som vanligt gnabb fiskar emellan. Ta det lugnt så löser fiskarna det med tiden, om de inte blir alldeles för heta på gröten.
    Ynglen riskerar att bli uppätna så länge de är såpass små att de kan komma in i någons mun, men de brukar klara sig ganska bra när de blivit någon vecka gamla. Med mycket växter brukar chansen till överlevnad öka, och även tex Hornsärv som får ligga på ytan och bilda täta buskage är hjälpsamt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • La-Linea
      • January 2013
      • 14

      #3
      Den svarta linjen längs hanens stjärtfena då? o.o

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Svårt att säga utan bild, men det låter som en normal färgskiftning av fisken. Vill du ha ett bättre svar är det bästa att fota fisken och länka bilden hit.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • La-Linea
          • January 2013
          • 14

          #5
          Jag har inte fått någon tydlig bild för fisken inte vill vara still. Men jag ska försöka posta en länk från instagram senare.

          Kommentar

          Arbetssätt...