Rund boll med två ögon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PandaMannen
    • January 2013
    • 23

    Rund boll med två ögon

    Hej min ena mussepigg platy hona har varit stor om magen en längre tid nu( typ 4 v ). För någon dag sedan lade jag henne i yngelakvariet för att min 5 åriga son såg att den "bajsade ut en fisk". Dagen efter på morgonen såg jag en liten boll under gallret och när jag tittade närmare på den hade den även 2 ögon. Efter ännu en dag lade jag tillbaka den i akvariet i tron på att allt var över men nu ett par dagar senare är hon fortfarande ganska stor över buken. Kan man anta att det fortfarande är på gång?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    En yngling brukar sällan ta flera dagar utan brukar kunna vara över ganska fort. Har man otur när man låter dem föda i vagga så kan ynglen ibland ta sig upp genom gallret och bli uppätna. Om man ser en "boll" med ögon låter det som ett miss bildat yngel. Kanske var hon inte riktigt slutgången och av stressen i vaggan fött något enstaka yngel/"bollar". Kanske har hon fortfarande yngel kvar som kommer födas snart. Ett tydligt tecken är att honan får som en vit ring runt analen och är närmast "fyrkantig" i formen. Har man tur kan man även se små svarta ögon i buken. Om du har tex javamossa, vattenpest, cabomba eller liknande växter kan man lägga ner lite under gallret där ynglen kommer vara och lite hos honan. Brukar vara rätt effektivt om man vill ha många yngel och mindre stressad hona.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • PandaMannen
      • January 2013
      • 23

      #3
      Tack för tipset. Jag får hålla i lite till så får vi se vad som händer

      Kommentar

      • PandaMannen
        • January 2013
        • 23

        #4
        Här är en bild på en i min första kull. Lik sin mamma på pricken förutom att mussepiggtecknet är knivskarpt på denna. Men det kanske mattas med åldern.

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Det kan vara lite olika med tecknet. Vissa får skarpa, vissa lite suddigare.
          //C.
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • PandaMannen
            • January 2013
            • 23

            #6
            Är det någon som vet om man kan avla fram ett skarpare tecken?
            kan man avla fram ett större tecken med tex en mussepigg och en med helsvart bakfena eller spelar slumpen in helt här?

            Kommentar

            Arbetssätt...