Hur får man sina Levandefödare att "Leka"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #61
    Sv: Hur får man sina Levandefödare att "Leka"?

    Alla luftpumpar har samma storlek på utblåset, det är standardiserat (så vitt jag vet), så det kan inte bli fel. Du kopplar bara samma slang som du nu har en sån där sten på, som gör bubblor, till filtret.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #62
      Sv: Hur får man sina Levandefödare att "Leka"?

      Det funkar så här att luften går upp genom ett rör och då dras vatten med så det blir en ström av luft och vatten upp genom röret. Därför sugs hela tiden nytt vatten in genom filterpatronen och in till röret och vattnet blir då filtrerat av de nyttiga bakterierna. Precis samma princip alltså som hannes redan föredömligt beskrivit, enda skillnaden är egentligen att i ett sånt filter som hannes länkade så sitter det en pump på filtret som pumpar vattnet medan i den luftrivna varianten så är det luftbubblor som sätter fart på vattnet.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #63
        Sv: Hur får man sina Levandefödare att "Leka"?

        Jag är dock fortfarande nyfiken på vad du har under botten, det kan ju vara så att du har ett bottenfilter redan. I ett sånt har man ingen filtermatta utan vattnet dras genom bottengruset istället så bakterierna som bor där får rena vattnet.

        Kan du inte försöka beskriva lite mer utförligt hur grejen ser ut?

        Sen skrev hannes att luftbubblorna inte gör någon nytta. Det stämmer inte, de syresätter vattnet. Fast inte bubblorna i sig som man lätt kan tro, utan de drar med sig vatten (precis som jag skrev om i röret ) till ytan så att syrefattigt vatten får kontakt med luften ovanför vattenytan och då kommer syre ned i vattnet. Det kallas gasutbyte och det är en fysisk lag att gaser (syre är en gas) vill utjämna sig mot sin omgivning så mycket det går.

        Vattnet sätts alltså i rörelse, cirkulerar brukar man säga, så att nytt vatten hela tiden kommer till ytan. Det är samma princip som ett cirkulationsfilter har, men där är det som sagt en pump som gör att vattnet cirkulerar och syresätts.

        En annan effekt bubblorna har är att de gör så att ytspänningen spricker och då blir syresättningen av vattnet mer effektiv.
        Senast redigerad av Moving Waves; 17 January 2013, 17:42.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #64
          Sv: Hur får man sina Levandefödare att "Leka"?

          Jag borde också påpeka att det finns ett par nackdelar med luftdrivet filter jämfört med ett cirkulationsfilter.

          Vattenflödet är mindre så både filtrationen och syresättningen av vattnet blir något sämre.

          Det väsnas också mer.

          Sen finns det fiskar som vill ha strömt vatten och fiskar som vill ha stilla vatten så det kan påverka vad man väljer också. För de fiskar du har spelar det inte så stor roll men det finns det en risk för små yngel att sugas in i filtret om det är för starkt.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Thelucobella
            • December 2012
            • 59

            #65
            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Jag borde också påpeka att det finns ett par nackdelar med luftdrivet filter jämfört med ett cirkulationsfilter.

            Vattenflödet är mindre så både filtrationen och stensättning av vattnet blir något sämre.

            Det väsnas också mer.

            Sen finns det fiskar som vill ha strömt vatten och fiskar som vill ha stilla vatten så det kan påverka vad man väljer också. För de fiskar du har spelar det inte så stor roll men det finns det en risk för små yngel att sugas in i filtret om det är för starkt.
            Ja... Jag missförstod det är ett bottenfilter Och tack för alla svaren!

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #66
              Sv: Hur får man sina Levandefödare att "Leka"?

              Gick tillbaks och tittade på bilden. Där ser det ut som att slangen med luft från luftpumpen slutar i vattnet?

              I så fall har du inte nån effekt av ditt bottenfilter (är du säker på att det är ett sånt?) för du har då inget som driver vattnet genom det. Det brukar sitta ett rör på bottenfiltret som man kopplar luften till för meningen är att, precis som jag beskrev det luftdrivna patronfiltret, luften ska driva vattnet genom röret så att vatten ska sugas genom botten och in i röret. Man kan ha en cirkulationspump istället för röret som driver vattnet också men en sån har du inte heller va?
              Senast redigerad av Moving Waves; 17 January 2013, 18:01.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Thelucobella
                • December 2012
                • 59

                #67
                Ursprungligen postat av Moving Waves
                Gick tillbaks och tittade på bilden. Där ser det ut som att slangen med luft från luftpumpen slutar i vattnet?

                I så fall har du inte nån effekt av ditt bottenfilter (är du säker på att det är ett sånt?) för du har då inget som driver vattnet genom det. Det brukar sitta ett rör på bottenfiltret som man kopplar luften till för meningen är att, precis som jag beskrev det luftdrivna patronfiltret, luften ska driva vattnet genom röret så att vatten ska sugas genom botten och in i röret. Man kan ha en cirkulationspump istället för röret som driver vattnet också men en sån har du inte heller va?
                Jag fattar ingenting men jag ska köpa ett filter iaf

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #68
                  Länka till en bild på ditt kar? så kanske vi får upp ögonen

                  Kommentar

                  • Thelucobella
                    • December 2012
                    • 59

                    #69
                    Ursprungligen postat av Ryskbompa
                    Länka till en bild på ditt kar? så kanske vi får upp ögonen
                    Varför ska jag länka en bild?

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #70
                      Sv: Hur får man sina Levandefödare att "Leka"?

                      Det finns en bild längre bak i tråden.

                      Jag blir inte klok på detta. Har du ett bottenfilter?

                      Om du inte har det, vad är det du har under gruset?

                      Det är ju onödigt att köpa ett filter till om du redan har ett.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Thelucobella
                        • December 2012
                        • 59

                        #71
                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Det finns en bild längre bak i tråden.

                        Jag blir inte klok på detta. Har du ett bottenfilter?

                        Om du inte har det, vad är det du har under gruset?

                        Det är ju onödigt att köpa ett filter till om du redan har ett.
                        Jag har inget

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #72
                          Sv: Hur får man sina Levandefödare att "Leka"?

                          Då undrar jag fortfarande och ställer frågan för tredje gången, vad är det du har under gruset? Om du inte vet, beskriv hur det ser ut?
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #73
                            Låt mig gissa nu vad som ligger under gruset. Om det inte är ett bottenfilter så kanske det är ett vanligt liggunderlag? Eller kanske en tunn frigolitplatta?
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #74
                              Hallå, hallå - denna fråga är inlagd under kategorin "Levandefödare" så håll er i huvudsak till detta ämne (nu handlar ju tråden om något helt annat) - annars låses tråden
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Avendesora
                                • October 2004
                                • 179

                                #75
                                Jag skulle plantera betydligt mer växter om jag vore du för många levandefödare äter sina yngel. Gärna flytväxter.
                                /Cattis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...