Nybörjare med yngel - tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikamar
    • November 2012
    • 64

    Nybörjare med yngel - tips?

    Har håvat in våra första yngel. 6 st guppybebisar!
    De bor just nu i ett yngelkar som flyter runt i akvariet.
    Har inte särskilt mycket koll på hur vi ska göra för att de ska må bra nu?

    Någon som vill dela med sig av sina kunskaper??
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Låt dom vara kvar i yngelkaret tills dom växt på sig lite. Du kan smula sönder vanligt flingfoder och ge dom

    http://www.guppys.se/allmant%20om%20guppyskotsel.html matnyttigt

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      och jag (+ rätt många fler härinne) säger:


      släpp ut dom.

      de mår bäst av att simma fritt.

      om karet är vettigt inrett / planterat så kommer det alltid vara någon / några som överlever.

      dvs den starkaste överlever, och det är den firren vi vill behålla, inte dom andra.



      samt....

      tänk på vad som händer senare när man får ungelexplosion.....vad skall man göra
      av alla småttingar som lyckats överleva pga husses / mattes vårdande hand....??



      då blir det kanske som mitt gamla 63 liters kar med 250 st i varierande storlek, det krävde
      vattenbyten 2 ggr / vecka, samt rensning av pump varje vecka för att hålla stressjukdomar på
      plats.




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        och jag (+ rätt många fler härinne) säger:


        släpp ut dom.

        de mår bäst av att simma fritt.

        om karet är vettigt inrett / planterat så kommer det alltid vara någon / några som överlever.

        dvs den starkaste överlever, och det är den firren vi vill behålla, inte dom andra.



        samt....

        tänk på vad som händer senare när man får ungelexplosion.....vad skall man göra
        av alla småttingar som lyckats överleva pga husses / mattes vårdande hand....??



        då blir det kanske som mitt gamla 63 liters kar med 250 st i varierande storlek, det krävde
        vattenbyten 2 ggr / vecka, samt rensning av pump varje vecka för att hålla stressjukdomar på
        plats.




        .
        Är man nybörjare så kan de säkert vara kul att få några yngel att överleva också.

        Kommentar

        • nilla87
          • November 2012
          • 25

          #5
          Fast med en ny kull i månaden per hona så tycker iallafal jag att det är rätt skönt att några blir mat

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Ursprungligen postat av nilla87
            Fast med en ny kull i månaden per hona så tycker iallafal jag att det är rätt skönt att några blir mat
            JAJA! Man är ju fet nedröstad jag ger mig. Släng ner en oscar? ^^

            Kommentar

            Arbetssätt...