MOLLY FRÅGOR, SNÄLLA SVARA * nybörjare*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • La-Linea
    • January 2013
    • 14

    MOLLY FRÅGOR, SNÄLLA SVARA * nybörjare*

    Hej jag fick ett akvarium på julafton och för ungefär fyra dagar sen så köpte vi fiskar och satte i dem. Det var 1 silvermolly (hona) 2 dalmatiner mollys en mycket svart prickig och en vit med några små svarta prickar ( honor) och två solskensmollys en hona och en hane.
    Nästa dag så såg jag att hanen parade sig med alla förutom den svart prickiga. ( Doris Doris är lite utanför, hon är ingnorerad av hanen och hon jagar dem andra honorna. Lite orolig.
    Jag tycker att min silvermolly ser gravid ut. Men inte höggravid. Jag har hört att mollys inte äter ynglen alls. (pappa läste det)
    behöver jag då inte köpa en yngellåda eller så?
    Jag har köpt dekorationer också. Ihåliga som ynglen kan gömma sig i.
    Jag har ett till problem. Doris och silvermollyn är dem som sliter av löven på en växt och äter dem. Dem andra gör det också men Doris och silvermollyn verkligen äter på den. Och dem sliter upp växten också.

    Frågorna:

    Vad är det för fel på Doris? Något jag kan göra för att förhindra?

    Äter mollys ynglen? Några tips?

    Varför äter dem på löven? Gillar dem inte växten?

    Ska jag skaffa en till dalmatiner hane och någon hona till eller så, så att Doris inte känner sig ensam?


    Ska snart köpa malar, om ni undrar MEN SNÄLLA JAG BEHÖVER HJÄLP . /// MVH Orolig fiskmamma.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Molly är duktiga på att äta sina yngel, men har du tätt planterat så klarar sig alltid några, och det brukar räcka. De föder en ny kull efter ca en månad, så det blir en hel del efter en tid.
    Att en av dem är utanför gruppen behöver du inte bekymra dig över.
    Sedan om växten, så behöver man veta vad det är dör växt. Molly gillar grönfoder, och kolla om du inte kan hitta något sådant i affären som komplement. Du kan även prova att stoppa ner en liten bukett förvälld broccoli som de kan nappa på. Men ta upp resterna efter något dygn.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • La-Linea
      • January 2013
      • 14

      #3
      Är det något fel på fiskarna om dom simmar in i sidväggarna och sedan simmar upp och ner. Trivs dem inte?
      En annan sak är att dem är väldigt stilla ibland. dem är i en liten klunga och sedan inte rör sig alls. sover dem? Och dem äter varandras bajs.... brukar dem göra det?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Helt normala beteende på dina fiskar, så oroa dig inte.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • La-Linea
          • January 2013
          • 14

          #5
          Vill bara se till så jag inte gör något fel. Fast jag har inte så tätt planterat bara tre stycken växter som står ungefär 20 centimeter ifrån varandra. Har ett kranium (fejk) med hål i sig så en vanlig molly kan ta sig in (ungefär), tror du ynglen kommer att simma in i den? Samma sak med en liten kruka 6x4 cm med ungefär 1,5 centimeters hål i sidan och uppifrån, använder ynglen dem här sakerna? För att mina fiskar gör inte det...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Nja, de kanske simmar dit sporadiskt, men de kommer inte att använda den inredningen av det skälet. Då är det bättre med tätt planterat och mycket växter vid ytan som de kan gömma sig bland, och speciellt de första dagarna då de är som sårbarast.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...