guppy "dyker" ned i sanden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anastazia
    • December 2012
    • 8

    guppy "dyker" ned i sanden

    Hej jag har nyss startat mitt akvarium med 2 platy 2 guppy honor 1 guppy hane och 2 fjärilscikli
    Nu har guppy honorna (eller en av dem kan inte se skillnad på dem) samma uppochner vid botten nuddar sanden och upp igen vad gör dem? Tacksam för svar
  • Anastazia
    • December 2012
    • 8

    #2
    Förresten jag har haft fiskarna i tre dagar

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: guppy "dyker" ned i sanden

      Gör hon det bara mot sanden, eller även mot växter, rötter eller annan inredning? Troligen "kliar" hon sig. Du kan testa att tillsätta lite salt, säg en tesked (5 ml) per 50 liter vatten, för att se om beteendet upphör.

      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Sv: guppy "dyker" ned i sanden

        Tipset om salt är bra. Troligen är vattnet dåligt, mata extremt lite nu, varannan dag max och ta ett vattenprov i din butik. Du har ganska mycket fisk för att vara nystartat, läs tråden som guppy-jocke startade häromdagen så förstår du mer.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Anastazia
          • December 2012
          • 8

          #5
          Tack för svaren!
          Jag vet att jag har mycket fisk (men det var så att jag inte valde själv)
          jag har redan testat vattnet ( allt var bra) men det där med salt ska jag prova.
          Nej, bara sanden

          Kommentar

          • Anastazia
            • December 2012
            • 8

            #6
            Ok något mer jag kan göra?
            Nu kom jag på att dem också råkat ut för kallt vatten när de kom i ( under 20 ) plus en pump som inte insläppet var uppet på
            Pga gamla grejer

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ett kar som varit igång tre dagar är det ingen större fara med, det är efter ca två veckor det kan bli lite problem med nitrit om man har otur.

              En orsak till varför fisken gör som den gör kan vara en begynnande sjukdom, tex vita prick drabbar fiskarna lättare om de varit stressade, något som kallt vatten, flytt osv. kan orsaka.
              Håll en koll på fiskarna den närmsta tiden så du ser om de får någon skit på sig, mata väldigt lite samt tillsätt bakteriekultur enligt ordinationen så håller vi tummarna för dig.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Anastazia
                • December 2012
                • 8

                #8
                Ok tack, saltet är i nu och jag har som sagt redan testat vattnet gör nitrit och nitrat( hette det va)
                Såg precis död fisk jag har inte sovit hemma insatt och testade just vattnet nitrat

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Nitrat är iofs inte så farligt som nitrit, och jag är väldigt tveksam om du skulle kunna ha några mätbara värden på vare sig det ena eller andra så här tidigt...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Anastazia
                    • December 2012
                    • 8

                    #10
                    Den låg död på botten helt vit och stickorna har inte gett utslag innan( jag råkade tappa hela burken i vattnets och alla visade 25 och 2 på nitrit och nitrat

                    Kommentar

                    • Anastazia
                      • December 2012
                      • 8

                      #11
                      Och min lillebror erkände att han hade matat dem utan att fråga

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Bra att alla stickorna nu är förbrukade, köp ett dropptest på no2 som är mycket mer tillförlitligt.
                        Vad visade 25 och vad visade 2?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...