Fasa ut salt till Black Molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    Fasa ut salt till Black Molly

    Det ser ut som att vi fått tag på Black Molly som är uppfödda med salt i vattnet. De fick vad jag tror är svamp. Angripna fenor och vita fläckar. Inga andra fiskar har visat några symptom.
    Ynglen vi fick började inte må bra och växa ordentligt förrän de fick gå i ett eget kar med salt. 1dl/100l

    Kan man få dem att må bra utan salt om man fasar ut det sakta eller är det kört?
    Vill helst inte behöva använda salt i ett kar hela tiden.
    Just nu går de tre kvarvarande ynglen i ett 20liters men där kan de ju inte gå kvar när de blir större.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Det är ju inte ssk mycket salt egentligen - som jag kör mina nothos för skydd mot velvet. Och salt brukar skydda mot svamp hos mollies så varför inte fortsätta. Jag har sett mollies klara rent saltvatten btw.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      #3
      Vi få ta oss en funderare på den. Är molly överlag känsliga för svamp eller skulle det gå bättre om man fick tag på fiskar uppfödda utan salt.
      Blir ju lite bökigare med växter. Plockade nyss upp en "nedsmält" planta som inte gillade läget.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Den nedsmälta plantan, det var ingen Cryptocoryne? De gör så ibland, men kommer igång ganska så snart igen med full kraft.
        Jag hade fasat ut saltet i karet, det är ett sötvattensakvarium du har och då anser jag personligen att salt endast är till för att hjälpa till vid kortare sjukdomsfall.
        Risken är att dina äldre Molly inte fixar det helt och hållet, men ynglen bör klara det istället. Det du kan göra är att höja tempen till 27-28 grader om övriga invånare går med på det. Det finns även andra stammar på Black Molly som inte är odlade i saltat vatten, försök kolla runt om du kan hitta någon sådan stam.
        En annan nackdel med salt, är att en hel del växter inte är så förtjusta i det, som du troligen har märkt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #5
          De äldre mollysarna hann bli för risiga innan vi fattade vad som var fel så de är inte kvar. Ynglen går själva i ett 20l. Har 26 grader i karet.
          Plantan var nog en cryptocoryne. Jag har tagit bort alla blad och satt roten i ett annat kar så får vi se vad som händer.

          Vi byter ca 30% vatten i veckan. Ska vi bara sluta tillsätta salt vid vattenbyte eller går utfasningen för fort då?
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Fortsätt ni på den inslagna vägen med de vattenbytena, och skulle ni se mollens bli risiga igen får utfasnkngen gå lite saktare.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • HelenLind
              • September 2012
              • 405

              #7
              Då provar vi så och ser vad som händer. Tack
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Kul T9 är på Ifånen...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Kul T9 är på Ifånen...

                  12 år inom telekom....lärde mig aldrig T9....hatar det....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    12 år inom telekom....lärde mig aldrig T9....hatar det....
                    T9 är värdelöst, det skriver ju vad det själv vill, inte det jag vill Går ju betydligt fortare att skriva manuellt...
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...