Mina svärdbärare dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Mina svärdbärare dör

    Idag hittade jag ännu ett av mina svärdbäraryngel dött på botten av lilla yngelbaljan (30 l nanokub). Nu har halva kullen gått åt, ett efter ett. Molly-ynglen i samma akvarium bara växer och frodas. Är svärdbärare känsligare? Måste jag sprida ut matningarna bättre? De får mat en gång på eftermiddagen och en gång på kvällen. Vattenvärden normala. Jag kör med PMDD och EC i karet, kan det vara det?

    // Mats aka Knax

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Sv: Mina svärdbärare dör

    En ny idag... Förloppet tar cirka 3-4 timmar och börjar med balansproblem. Fisken börjar få svårt att hålla sig på rätt köl och driver med strömmen, rätar upp sig och efter ett tag upprepas det.

    Lite senare krampar fisken. Stel som en pinne faller den till sist till botten, där den blir stående på nosen. Slår lite med sidofenorna, men kan inte röra sig själv. Därefter är det inte långt till slutet.

    En om dagen dör nu på detta sätt, så snart är hela kullen (ursprungligen 25 st) borta. Vi har 10 kvar.

    De växer inte heller något nämnvärt. Efter 4 veckor är de fortfarande bara cirka 10 mm långa. Jag ger dem fryst cyklops två gånger om dagen och däremellan plockar de på filtret, som är öppet i yngelakvariet (Zolux nanokub). De flesta ynglen gillar också ancistrusarnas algtablett, som serveras 1 gång om dagen (natten).

    Vad göra? Mata oftare/mer sällan? Annat foder? Molly-ynglen växer så det knakar på samma diet och i samma akvarium.

    Hjälp!

    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
    Senast redigerad av Knax; 05 December 2012, 21:12.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det kan vara något ärftligt, det låter inte som en "vanlig" sjukdom iaf. Prova att ha kvar ynglen i samma kar som de vuxna fiskarna nästa gång, och se om det gör någon skillnad.
      Jag tycker personligen att färre svärdbäraryngel överlever till vuxen ålder än vad BM gör, så det är kanske inget ovanligt förlopp du upplever...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Så hittade jag 3 st nya lik idag på morgonen. 7 levande kvar, alltså. Nu går det fort utför. Av de 6 vuxna svärdbärare vi köpte i augusti har vi 2 kvar. De 4 som har dött har följt ungefär samma mönster som ynglen nu gör, så det är nog ärftligt. De blir liksom "vingliga", magrar kraftigt, trots att de äter, och till slut bara de helt enkelt dör. Jag undrar om det kan vara någon mask eller annan parasit? De har inga synliga defekter, bara märkligt beteende och avmagring (hos vuxna exemplar).

        Det skumma är att detta är exakt samma sak som vi upplevde med våra platy. De liksom bara trillar av pinn. Hela stammen dog under loppet av 7-8 månader. Förutom det tiotal köpta fiskar som strök med, gick dessutom bortåt 40 yngel åt. Några få överlevde till vuxen storlek, men de dog innan de hann bli fertila. Offren fanns både i yngelakvariet och i vårt lilla 54-liters.

        Yngelkaret har vi startat om sedan platy-debaclet. Det stod tomt och torrt i ett halvår och när vi startade om gjorde vi det med nytt grus. Helt klart kan larver från eventuell parasit kan ha överlevt i pump eller filter. Eftersom vi sätter den gravida fisken i en yngelkasse i yngelkaret innan nedkomst, kan den ju sprida parasiten dit.

        Är det en rimlig hypotes? Det som talar emot den, är kanske att det är så himla variabelt när fiskarna dör. Vissa överlever och simmar runt som vanligt i flera månader, medan andra dör efter ett par-tre veckor.
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag tror, observerar tror, att det inte är någon mask eller liknande som orsakar dödsfallen. Eftersom fisken dör på liknande sätt i båda Karen ligger det nog mer på miljön, antingen i karet eller den fysiska miljön.
          Ungfödarna numera kan vara hårt odlade, och lite beroende på var odlar en del med tillsatser i vattnet för att inte få sjukdomar. När sedan dessa individer kommer till ett kar utan detta klarar de inte omställningen och går bort.
          Dina fiskar som blir dåliga, klipper de ihop fenorna och simmar svajande med hela kroppen?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Möjligen kan man notera hos de vuxna fiskarna, att de stryker sidofenorna lite mer efter kroppen när de börjar bli skruttiga och ja, svajigt rörelsemönster har de.
            Svärdbärarhanen som dog senast hade en egen grej för sig, särskilt vid matdags: Han satte högsta fart runt i akvariet, har aldrig tidigare sett en svärdbärare simma så fort. Efter en halv minuts våldsamma ruscher blev han sedan stående, helt apatisk. Det upprepades varje dag i någon vecka.
            Mot slutet (sista timmarna) singlade han sedan omkring som ett höstlöv i karet, oförmögen att påverka riktning eller annat.

            I samma kar har jag black molly, siamesiska algätare, ancistrus och en gibbiceps. Inga av dem uppvisar några som helst symtom, lever och frodas.

            Jag får nog gå på din teori, ansjo. Alltså antar jag att jag har fått en hårt odlad stam av svärdbärare, helt enkelt. Det är ju enkelt att som nybörjare ta på sig skulden för allt som händer ens fiskar, men det kanske faktiskt inte är jag som gör något fel.

            Ska vara mer noggrann nästa gång jag köper svärdbärare, för jag gillar arten. Det var synd att jag inte var med på auktionen i Göteborg, för där såldes ju svärdbärare av en gammal svensk stam.

            // Mats a.k.a. Knax

            EDIT: Lite utförligare beskrivning av symtom.
            Senast redigerad av Knax; 06 December 2012, 11:43.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              De svärdbärarna vet jag var de kommer från, så det är inga större problem att få tag på dessa om du vill. Hade det varit något med karen eller vattnet hade övriga fiskar även uppvisat liknande symptom.
              Det är ungefär som en del odlar Black Molly med ganska hög salthalt i karet för att de inte ska bli sjuka. När dessa sedan säljs vidare till privatpersoner är de svåra att få fason på om man inte använder salt, något som jag personligen tycker är totalt generalfel med salt i ett "normalt" kar utan sjuka fiskar. Däremot i vissa sjukdomsfall är salt kanonbra att använda!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • HelenLind
                • September 2012
                • 405

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det är ungefär som en del odlar Black Molly med ganska hög salthalt i karet för att de inte ska bli sjuka. När dessa sedan säljs vidare till privatpersoner är de svåra att få fason på om man inte använder salt, något som jag personligen tycker är totalt generalfel med salt i ett "normalt" kar utan sjuka fiskar. Däremot i vissa sjukdomsfall är salt kanonbra att använda!
                Det är nog vad vi råkat ut för. Har inga vuxna kvar och bara 3 yngel. De mådde inte bra förrän de fick gå i eget kar med salt. Nu växer de så det knakar.
                Familjen fisksoppa
                Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                Mina: 120l, 312l, 500l

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Mina svärdbärare dör

                  Idag är det roligt igen: 60-talet nya svärdbärare har kommit till världen!
                  Få se om dessa kan överleva lite längre än förra kullen (där de 7 sista lever än).

                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Jag har haft tur med alla mina svärdbäraryngel än så länge, men har lite problem med platyyngel ibland. Vissa kullar dör ut efter några dagar och ibland går det mycket bättre.
                    Det är bara att kämpa på och ha tålamod som det pratas så mycket om i denna hobbyn. Men själv känner jag att det är svårt att hitta det där tålamodet ibland

                    Lycka till det går nog bättre denna gången

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #11
                      Jesper: Hoppas det!

                      Ang. de kvarvarande 7 svärdbärarynglen, som går tillsammans med alla mollyynglen:
                      Jag har lagt om matningstiderna lite, så att de får en liten matning till frukost (mellan 8:00 och 9:00), då akvariet är tänt en stund och därefter lite mer till kvällen, ungefär 12 timmar senare.

                      Ska fiska upp några av de stöddigaste molly-ynglen och flytta till ett annat akvarium, innan de 60 nya svärdbärarna får göra entré i yngelbaljan. De ligger just nu i en yngelkasse och ser nyfödda och förvånade ut.
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Ja molly är duktiga på att ta för sig och äta det har jag också märkt. Växer fort gör dom med

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #13
                          Sv: Mina svärdbärare dör

                          OK. Nu har vi ett 15-tal kvar av totalt 90 yngel. De har dött i rasande takt den sista tiden och våra ancistrusar blir allt fetare (tilläggsutfodrade med döda yngel). Så när jag kom hem efter en kortare semester slog det mig: Är det PMDD de inte tål? Har jag förgiftat dem? Har slutat med gödningen nu, då det ändå inte verkar rädda vår rödbladiga växt.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1357054262038.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,4 KB
ID: 2145096
                          Den rödbladiga växten, nästan helt utraderad...

                          Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Att växten inte skulle klara sig kunde du fått reda på tidigare, Papegojblad är ruggigt svåra utan bra ljus och co2...

                            PMDD är nog inte boven i dramat, utan jag tror mer på naturlig avgång. Vad får de för foder och hur ofta?
                            Sedan ser jag en mollyhona med, och hon käkar det som är lättfångat och kommer framför munnen.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #15
                              Sv: Mina svärdbärare dör

                              Hehe. Papegojblad var det, ja. Stygga Torbjörn som sålt utan skötselråd och jag kom ju inte ihåg namnet...

                              Strunt samma, det får gå åt pipan med den, men ynglen vore ju kul att rädda. De dör allt på egen hand, simmar snett etter tag och singlar sedan omkring som höstlöv i karet innan de till sist lägger sig döda på botten. Möjligtvis har de största mollyynglen försett sig lite, men annars är det generellt malarna som verkar ha snaskat i sig de flesta liken.

                              Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...