Mina svärdbärare dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #16
    Sv: Mina svärdbärare dör

    Ursprungligen postat av ansjo
    Vad får de för foder och hur ofta?
    De får små portioner av ett flingfoder 1-2 ggr per dag, sedan lite cyclops lika ofta och de äter även av malarnas algtablett, om de inte gjort slut på den under natten.

    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Då är det inte matbrist iaf.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #18
        Sv: Mina svärdbärare dör

        Ursprungligen postat av ansjo
        Då är det inte matbrist iaf.
        Mja, det kan hända... när vi var på semester nu senast, kom hem söndag, fick de bara ytterst lite (jäkla foderautomat) flingfoder 2 ggr/dag i en knapp vecka. Så visst kan det vara det. Automaten ger antingen jättemycket eller illa lite. Men det förklarar isf bara de 10-15 senaste dödsfallen. Mollyna i samma kar växer så det knakar. Av dem har typ 2-3 st dött totalt sedan november.

        Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #19
          Sv: Mina svärdbärare dör

          Alltså automaten var inställd på att ge lite i taget, det är nästa läge som ger massor. Skillnaden syns här:

          Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1357058978468.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,3 KB
ID: 2145097

          Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Ja det var ju inte mycket för världen...är då mollyna lite mer framåt vid matningen så blir det inte mycket över till svärdbärarna.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #21
              Sv: Mina svärdbärare dör

              Precis... har nu deporterat de flesta molly till ett iofs överbefolkat kar med andra molly. Håller tummar och tår för att resten av svärdbärarna nu klarar sig. Och fortsätter handmata.

              Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #22
                Sv: Mina svärdbärare dör

                Empiriskt sett verkar det ha varit svält som tog de flesta av de små svärdbärarna. När jag studerar karet, ser jag att mollyynglen simmar nästan dubbelt så fort som svärdbärarna och slukar varje cyclops de ser direkt, medan de långsammare svärdbärarna är försiktiga när de närmar sig maten.

                Intressant lärdom, men trist att den kostade så väldigt många småttingar livet.

                Varför de vuxna dött, är väl mer oklart (se tidigare i tråden), men de två sista lever ju i alla fall ännu.

                Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #23
                  Sv: Mina svärdbärare dör

                  Fortfarande faller de ifrån, en efter en. Nu går enbart 6 st svärdbärare och en liten ancistrus i nanokuben, förlåt 5 st svärdbärare ska det visst vara. Jag tror som tidigare skrivits i tråden att det är en dålig stam jag har fått tag i. Vi vill gärna ha svärdbärare, men jag ska i så fall ta reda på en stabil stam där man kan få lite bakgrund.

                  Hur funkar det egentligen att ha svärdbärare med black molly? Det verkar som om mollysarna gärna tar över och äter upp maten?

                  Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #24
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jag tror, observerar tror, att det inte är någon mask eller liknande som orsakar dödsfallen. Eftersom fisken dör på liknande sätt i båda Karen ligger det nog mer på miljön, antingen i karet eller den fysiska miljön.
                    Ungfödarna numera kan vara hårt odlade, och lite beroende på var odlar en del med tillsatser i vattnet för att inte få sjukdomar. När sedan dessa individer kommer till ett kar utan detta klarar de inte omställningen och går bort.
                    Dina fiskar som blir dåliga, klipper de ihop fenorna och simmar svajande med hela kroppen?
                    Ja, det är så de ser ut. Alltså ihopfällda fenor och svajande simning. Har nu plockat upp de sista 4 (av 90, helt otroligt) och satt dem med mina molly i ett kraftigt överbefolkat 54-litersakvarium. Det måste vara något med vattnet i nanokuben, som inte påverkar de mollyyngel eller ancistrus som gått där samtidigt, men tar död på svärdbärarna. Nitrit och PH är de enda tester jag har hemma, så jag kan inte utröna vad orsaken kan vara, bara att det karet verkar kört. Ligger några malajer kvar däri, men karet ska nu tömmas helt på vatten och återfyllas med vatten från 120-literskaret bredvid, så att det kan tjäna som karantän åt mina corydoras leucomelas som kommer till helgen.

                    Vilka vattentester bör jag skaffa?

                    Edit, en annan fråga: Bör jag även ta ur den finkorniga sanden?
                    Senast redigerad av Knax; 16 January 2013, 13:17.
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Jag är ganska säker på att det inte är ett vatten- eller sandproblem i karet, men ibland kan det kännas skönt att ändå göra något drastiskt för att komma till rätta med ett problem. Iaf rent psykiskt så man kan få lite goda vibbar igen.
                      Jag tror du ska göra en sökning på torpedsjukan, så kommer du nog ganska nära sanningen. Sedan kanske du skule leta efter en bättre stam av svärdbärare, som finns på lite olika håll här i Sverige. Vill du ha närmare beskrivning skicka mig ett PM.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #26
                        Sv: Mina svärdbärare dör

                        Låter nanokaret stå med cirkulation och filtrering tills på fredag, tar nitrittest innan corysarna får komma i. Ska jag ha i några löv för dem att stöka i? Finns inga växter kvar i detta kar nu.

                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #27
                          Ursprungligen postat av Knax
                          Låter nanokaret stå med cirkulation och filtrering tills på fredag, tar nitrittest innan corysarna får komma i. Ska jag ha i några löv för dem att stöka i? Finns inga växter kvar i detta kar nu.

                          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                          Dom gillar löv skarpt.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Kruxet med löv är att de förmultnar och då förbrukar syre, så en hyffsat bra balans på karet först är nog att föredra.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #29
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Kruxet med löv är att de förmultnar och då förbrukar syre, så en hyffsat bra balans på karet först är nog att föredra.
                              OK. Stoppar i något grönt istället då.
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #30
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Kruxet med löv är att de förmultnar och då förbrukar syre, så en hyffsat bra balans på karet först är nog att föredra.
                                Jaja, jag sa bara att dom gillar löv - resten tänkte jag inte ens på.

                                /Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...