Vilka "vanliga" levandefödare äter inte yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ypzilon
    • December 2005
    • 76

    Vilka "vanliga" levandefödare äter inte yngel?

    Som topic lyder, vilka levandefödare ska man välja för att få många yngel att överleva utan yngelkar och en djungel i vanliga karet?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    metalltandkarp....säger bara guppy släng er i väggen i fråga om pökeri !!


    sedan tuggar inte mina endlers yngel.
    vilket gjorde att det blev cirka 200-250 st i varierande storlek i 63'an......


    det sägs att vissa limia inte tuggar yngel, men mina båda gör det.
    iaf lite grand,
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Dvärgtandkarp kanske dock inte så produktiva - och Endlers käkar yngel tro mej - troligen mest honorna då.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Endlers käkar yngel tro mej - troligen mest honorna då.

        inte mina, men det kan nog skilja sig från stam till stam, och vilken endler
        det är man har i karet.

        min stam kommer från Nya Guinea, en av dom där som planterades ut för
        att tugga malarialarver, insmugglad för några år sedan av en turist som
        hade vandrat omkring och sett dom tuffa omkring i en liten damm.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag förde över en Endlersgrupp till ett 10-liters och inga fler yngel syntes till på ett bra tag. Sedan lade dock växtligheten (ceratophyllum) in högsta växeln (sk djungel) och det blev allt fler Endlers. När jag rev burken kunde jag faktiskt räkna in ung 100 st. Slutsatsen är enkel - i början blev ynglen uppätna. Annars skulle man haft 100-talet Endlers redan inom några månader för produktiva är dom ju.

          PS min stam kommer från Nässjö...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Hur mycket yngel som blir kvar beror enligt mig (men jag kan ju ha fel) på följande och det gäller även många äggläggare:
            1. Hur mycket gömställen finns det på de nivåer där ynglen håller till (och hur stort akvarium)
            2. Hur mycket mat, speciellt levande foder, finns det åt vuxna resp yngel
            3. Vilken art är det

            För en art som inte rör ynglen behövs i princip inga gömställen och bara "tillräckligt" med mat.

            För en riktigt kanibalistisk art kanske det behövs många hundra liter vatten specialbotten, tät vegetation + flytväxter för att några få yngel skall överleva.

            ÄVen bara lite nykläckt artemia en gång om dagen kan räcka ibland för att överlevnadsresultatet skall bli mycket bättre.

            Om fiskarna inte förökar sig spelar det ingen roll hur mycket gömställen det finns.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jo, så är det nog men första följdfrågan blir funkar det lika bra med mikromask (som man oftast har i överflöd)?
              Och den andra blir - vem äter egentligen artemian? De vuxna som då låter bli ynglen eller ynglen själva?
              Ibland undrar man över hur det funkar i den yngelkar med t ex yngel nära ytan och all artemia nere i ett hörn eftersom det är ljusast just där. Kanske man skulle röra om i den soppan så fort man gick förbi???
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Åratal sedan jag odlade micro..

                Jag tror de vuxna "vill" plocka lite levande foder då och då. Artemian är lättast att fånga så den går åt först och fler yngel undgår att bli foder. Men det är bara en gissning.

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Jo, så är det nog men första följdfrågan blir funkar det lika bra med mikromask (som man oftast har i överflöd)?
                  Och den andra blir - vem äter egentligen artemian? De vuxna som då låter bli ynglen eller ynglen själva?
                  Ibland undrar man över hur det funkar i den yngelkar med t ex yngel nära ytan och all artemia nere i ett hörn eftersom det är ljusast just där. Kanske man skulle röra om i den soppan så fort man gick förbi???
                  I mina akvarium så brukar det bli en hel del artemia som samlar sig i en klump nära vattenytan också, men det beror väl på ljus och inredning.

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Ameca splendens och Xenotoca eiseni äter inte sina yngel om det inte är extrem brist på mat.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...