Kan man se om en guppyhona ska föda snart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tessirini
    • December 2008
    • 12

    Kan man se om en guppyhona ska föda snart?

    Har några frågor som jag hoppas att någon vill och kan svara på

    1. Kan man se om en guppyhona ska föda snart?
    2. Hur märker man när de är dags?
    3. Den där svarta "gravidfläcken", kan man lita på den?
    4. Vad bör man tänka på när det väl är dags/ynglen kommit?

    Har hittat ett yngel för 2 dagar sedan, men 3 av 4 honor är rätt så tjocka (de har dom varit sedan jag köpte dom för ca 2 veckor sedan). Den 4e är jätte mager (jämfört med dom andra och inte alls lika lång som de andra. Har inte en aning om vilken av alla som fått de lilla ynglet..

    Tacksam för svar!
  • Henke_76
    • October 2012
    • 193

    #2
    Mina erfarenheter är att den "svarta fläcken" ljusnar lite när det är dags för honan att föda, och honan drar sig ofta sig undan. En guppyhona föder en kull var 4:e vecka. Vissa säger att den hona som snart ska föda är mer intressant för hanarna att uppvakta. Det bästa är att ha ett separat yngelakvarium som man sätter sina dräktiga honor i och man måste ha rikligt med javamossa eller växter i det så ynglen kan gömma sig från att bli uppätna.

    Kommentar

    • Henke_76
      • October 2012
      • 193

      #3
      Tillägg, när ynglen kommit så är det viktigt att mata dom oftare än de vuxna fiskarna så de växer och blir starka. Artemia är ett riktigt bra yngelfoder och gärna artemia som man kläcker själv men fryst går bra det med. Och har man inget av det hemma så kan du smula sönder flingorna till pulver så kan ynglen äta samma som du matar dina övriga fiskar med. Men artemia är bäst.

      Kommentar

      Arbetssätt...