Hjälp om yngel!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tessirini
    • December 2008
    • 12

    Hjälp om yngel!!

    Hej!
    Jag har fått ett yngel från en guppyhona, som jag tror har kommit i natt. Hur vet jag från vilken hona den kommer?
    Har 2 orange/gula honor, 2 grå/svarta honor. Ynglet som har kommit är gråaktig i färgen, kommer den då från en grå/svart hona eller ser alla ynglen ut så innan dom får sin "riktiga" färg? Och hur gör jag för att den lilla nykomlingen ska överleva?

    Jag har aldrig fått yngel tidigare, skulle vara väldigt tacksam för svar!
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Guppyyngel brukar vara sådär lite gråaktiga halv genomskinliga i början ja. Har du mycket växter och gömställen så brukar det bli en del överlevare, annars finns det ju yngelkassar som man kan ha flytandes/hängandes i akvariet där yngel kan gå tills det vuxit till sig lite. Sen brukar de få lite fler än ett yngel åt gången, kan ju se om du hittar fler.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Tessirini
      • December 2008
      • 12

      #3
      Alltså vet man inte från vilken hona den kommer ifrån? Kan man se på honan på något sätt att hon har fött?
      Jag har 2 växter, en som går ända upp till ytan och en som går halvvägs ungefär. Räcker de tro eller måste jag köpa fler växter? Kan de vara så att hon bara "stannat upp" i födandet eller kommer alla samtidigt?

      Kommentar

      • Henke_76
        • October 2012
        • 193

        #4
        Ynglen föds ett och ett och det brukar gå runt 1 timme för honan ungefär att föda en kull. En hona som är nära att föda är tjockare än de som inte ska föda snart. Och honan som ska föda brukar oftast dra sig undan. Sen yngelkassar i nät kan du sätta dina yngel i som du fångat, födkassar som finns i helplast med galler där ynglen kan komma i mellan är inget jag rekomenderar för dom är för små och honan blir grymt stressad och föder oftast för tidigt då. Du kan även köpa javamossa så kan ynglen gömma sig i den.
        Med vänlig hälsning, Henke

        Kommentar

        • Tessirini
          • December 2008
          • 12

          #5
          Ok, då finns det ju risk att det bara är ett yngel som överlevt? :/ eftersom att det bara finns ett yngel.. Tack så jätte mycket för alla svar!

          Kommentar

          Arbetssätt...