Platys/Svärdbärare som inte vill yngla av sig.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Denetz
    • May 2012
    • 24

    Platys/Svärdbärare som inte vill yngla av sig.

    Hej, jag har ett antal Platys och Svärdbärare av könsmogen ålder som jag gärna skulle vilja se yngla av sig, har haft dem i cirka 2 månader nu (Ett Juwel Rio på 400 liter) men har ännu inte sett några yngel.

    Är det jag som är otålig eller finns det något jag kan göra för att ge dem bättre förutsättningar?
    Jag har 2 st scalarer i karet också kan de kanske vara så att de tuggar i sig ynglen innan jag hinner se röken av dem?

    I karet finns följande fiskar:

    Mosaikgurami, Guldgurami, Praktbotia, Ancistrus, Neon och Kardinaltetra, Scalare, Svärdbärare och Platys.
    Senast redigerad av Denetz; 18 November 2012, 14:10.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Du lär inte se röken av några yngel med den fisksammansättningen. Både skalarer och neon- kardinaltetror är kända yngelätare.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Maligne

      • September 2012
      • 188

      #3
      Det är nog tyvärr fler av dina fiskar än scalarerna som tuggar yngel, så det är mycket möjligt att eventuella bebisar blivit mat direkt. När jag fick yngel i mitt sällskapskar var det världens kalasbuffé för de andra fiskarna.

      Kommentar

      • Denetz
        • May 2012
        • 24

        #4
        Okej det va ju tråkigt, är det främst Scalarerna och Tetrorna som äter yngel eller är det andra också? I Det fallet kanske man ska leta ett nytt hem för dem om man vill ha yngel då?

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Både Platy och Svärdbärare äter yngel och även sina egna yngel.

          Kommentar

          • Majkie88
            • August 2012
            • 215

            #6
            gurami käkar väll oxå yngel.. så skulle säga alla fiskar du har minus ancistrusen :P

            Kommentar

            • Denetz
              • May 2012
              • 24

              #7
              Det låter inge vidare, Guramisen vill jag inte göra mig av med, men tycker det är konstigt att inte ett enda yngel skulle kunna överleva ändå. Får väl införskaffa ännu mer växter som de kan gömma sig bland. Synd bara att min lokala handlare inte har några som helst flytväxter i sitt sortiment.

              Kommentar

              • Maligne

                • September 2012
                • 188

                #8
                Har du vägarna förbi Göteborg nån gång kan du få av mig. Har frogbite (limnobium laevigatum) som trivs som attan hos mig, så de fem jag köpte för ett tag sen är nu typ 50 st.

                Kommentar

                • Maligne

                  • September 2012
                  • 188

                  #9
                  Annars är nog javamossa bra, skulle jag tillägga.

                  Kommentar

                  • Denetz
                    • May 2012
                    • 24

                    #10
                    Tackar så hjärtligt för det Erbjudandet Maligne, då jag bor i Småland och sällan åker förbi Göteborg så försöker jag mig på Tradera eller liknande känns lite smidigare. Såg att både mossan och frogbite fanns ute på auktion där så får hoppas att man lyckas ropa hem det där!

                    Tack ännu en gång!

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Tråden visar med all önskvärd tydlighet vikten av att tänka efter innan man stoppar ner fisk i sitt akvarium. Vill man ha yngel, så får man inreda och befolka akvariet därefter.
                      Vill man ha olika arter i ett sällskapsakvarium, så får man för det mesta avstå från odling.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Denetz
                        • May 2012
                        • 24

                        #12
                        Om man läser igenom artregistret här på Zoopet finns det ingen information som antyder att någon annan fisk en Scalaren skulle vara olämplig i ett akvarium som man vill få ett och annat yngel att överleva i, sen är det väl knappast så att jag vill odla i den bemärkelsen utan mer att ett fåtal yngel skulle kunna klara sig, att majoriteten kan försvinna är jag väl medveten och införstådd med.

                        Har lagt bud på ovannämnda växter på tradera och hoppas att vinna dessa och att de kan hjälpa mig få några yngel att överleva.

                        Tack till alla som tar er tid och ger feedback!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...