sjuk eller dum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emscifer
    • November 2012
    • 29

    sjuk eller dum?

    Jag har ett par platy och jag är lite bekymrad över en av Musse piggarna. Jag vet inte om den är dum eller sjuk. Den simmar glatt runt med de andra och blir exalterad när det är matdags, men... hon äter liksom inte, hon bara simmar med.
    Jag har även nån sorts tablett foder som de andra slafsar i sig. Men hon mest verkar... vakta det.
    Hon tar lite, sen simmar hon mest över det och blänger.
    Är hon sjuk på något vis? De andra äter bra.
    You are not a beautiful and unique snowflake.
  • emscifer
    • November 2012
    • 29

    #2
    Ps, 54 liter, ca 2 månader gammalt, köpt som ett kit med innerfilter. Har 2 lägre växter. 4 högre, ett par gömställe. Har fn 6 platy, bra vattenvärde och inga konstigheter med de andra. Fisken kom för ca 2 veckor sen, är rund o fin, fjäll o grälar ser bra ut. Noterade mat beteendet för 2 dagar sen. Men, som sagt. Hon är pigg o alert och de andra med.
    You are not a beautiful and unique snowflake.

    Kommentar

    • Majkie88
      • August 2012
      • 215

      #3
      Är hon pigg och du inte ser några andra symptom på henne så är de nog ingen fara. hon får nog i sig det hon behöver när du inte tittar

      Kommentar

      • emscifer
        • November 2012
        • 29

        #4
        Liten uppdatering.
        hon åt inte alls, fenorna drog ihop sig och nybörjare som jag är blev jag helt florance nightengale och ville typ till sjukhus med henne.
        men jag sansade mig och googlade istället och *tadaa* vad passar in bättre än torpedsjukan? Inget alls.
        Så jag tog vatten till min zoohandlare, han testade ALLT och vattnet var helt ok. De andra fiskarna äter och ynglar och mår bra.
        Jag flyttade över min sjuka fisk i ett eget kar med lite salt så hon kunde liksom ta det lugnt sista tiden....
        nu är hon hur fin som helst. Fenorna är ute, hon ser frisk ut, hon simmar runt och tittar på saker... Men hon äter fortfarande inte. Inget alls.
        Inte flingor, inte grönsaker, inte 'godis' inte tablettmat....
        Vad ska jag göra? Dropp?
        You are not a beautiful and unique snowflake.

        Kommentar

        Arbetssätt...