Jahaja....skall man koka ynglen eller skall man låta dom leva vidare ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Jahaja....skall man koka ynglen eller skall man låta dom leva vidare ??

    Jahaja....skall man koka ynglen eller skall man låta dom leva vidare ??

    Bakgrund:

    Startar 112 litaren i köket inom inte en alltför avlägsen framtid.

    Skall befolkas av två olika LF. En tandkarp, och ett gäng Limia Nigrofasciata.

    Tandkarpar har jag så jag kan gödlsa med. Men återväxten på Limia'n har varit lite hämmad.

    Mest pga att pumpen i deras kar är kanske inte helt "yngelsäkrad". Så för att säkerställa att
    det finns ett bra gäng, så tar men ett äckligt fet gravid hona ur det karet, stoppar ner henne
    i ett hastigt inrett yngelkar.

    Såg när jag stoppade ner henne att hennes stjärtfena var delad, men tänkte inte mer på det,
    tänkte att det var förmodligen en tillfällig skada.

    Efter några dagar trycker hon ut 25-30 yngel.

    Frid och fröjd.


    Nu efter ca en månad ser jag att de flesta av ynglen har.....delad fena.....

    Jaha, det var med andra ord inte en tillfällig skada hon hade, utan en "genetisk" skada.

    Nu är ju frågan om man skall rensa upp i träsket och koka bort alla yngel, nacka morsan till dom,
    och börja om på "ny kula" med en annan hona, har 3-4 andra som är på tjocken, mer eller mindre iaf.

    What you say ??
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Har du någon fisk som vill ha yngel till middag?
    Starta ny avelslinje - det är ju så många sk praktguppyvarianter tillkommit.
    Hade själv delad fena på några nothos för flera år sedan men försökte inte då den arten var svår i sej.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Har du inget hemma som äter dem? Är de för stora för att spetsnosarna ska klippa dem?
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Har du någon fisk som vill ha yngel till middag?
        Starta ny avelslinje - det är ju så många sk praktguppyvarianter tillkommit.
        Hade själv delad fena på några nothos för flera år sedan men försökte inte då den arten var svår i sej.

        mmmm...jo jag har Scalarer, men de tar inte yngel som är större än 1-2 veckor.
        Spetsnosvarianten har kanske mindre trut än vanliga.....

        egen avelslinje kräver minst ett kar till och det finns inte riktigt med i regeringens acceptansnivå......




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Det är ju två frågor här:

          1 Skall dom avlivas?
          Det får ju vara upp till dig men det ser ju ut som de har en ärftlig defekt och då tycker nog jag att det är en bra ide att avveckla och börja om'

          2 Om de skall avlivas, i så fall hur?
          Absolut inte kokning, det är en plågsam metod! Även om det är lite slaskigare och mer tråkigt för dig så bör du sköta det på ett bättre sätt. Slag i bakhuvudet är det lämpligaste sättet att hemavliva en fisk men för yngel blir det ju lite svårt att sikta. Hårt underlag och hammare, smack, omedelbar död och ingen risk för onödigt lidande.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Vem vet om han inte menade att koka dom till middag - efter vederbörlig slakt givetvis...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            Arbetssätt...