Några frågor ang yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Några frågor ang yngel

    Jag vet att jag borde googla halvt ihjäl mig bland trådarna, men det tar sån tid så jag chansar här istället och hoppas på att få svar på alla frågor på ett ställe.

    Såg på min ena guppyhona att hon fått yngel i natt. Hade inte tänkt spara några medvetet utan låta naturen ha sin gång i akvariet. Blir de mat så blir de.
    När jag fick syn på ett yngel som levde farligt nyss så kunde jag dock inte låta bli att håva upp det, och sedan ett par stycken till. Ett par tetror låg och lurpassade och jag blev blödig...

    Jag har ett 16-liters som står oanvänt och tänkte använda detta som yngelakvarium. Nu till frågorna:

    1. Har en liten batteridriven luftpump, syresten, flytväxter, skrivbordslampa. Behöver jag något mer i utrustning?
    2. Har ett litet litet filter, pacific (max 300l/h. Borde jag sätta i det eller blir det för mycket cirkulation? Det var alldeles för klent till mitt 54-liters minns jag.
    3. Om jag inte har filter, funkar det ändå med täta vattenbyten och städning? Hur ofta bör jag i så fall byta, och hur stor mängd?
    4. Går det att mata med väldigt finmalet flingfoder, eller ska jag investera i nåt yngelfoder?
    5. Klarar de sig utan värmare, har ca 21 grader i lägenheten och skrivbordslampan värmer ev något?
    6. När blir de vuxna nog att släppa i vanliga karet?

    Skulle ju inte alls göra på detta viset, men kunde inte låta bli när jag såg de små skruttarna...
  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    #2
    Yngel är ju inte så bra på att simma så svag cirkulation gör inget, bara den rör om vattnet så borde det räcka till. Pumpen renar ju inte bara utan hjälper ju till att syresätta vattnet genom ytcirkulationen.
    De gånger vi har yngel avskilt så får de vanligt foder som smulas till pyttesmå bitar.

    21grader låter kallt. Lägg i en termometer och se hur mycket lampan gör.

    De är vuxna nog att släppas i karet när de inte får plats i munnen på nån annan fisk
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

    Kommentar

    • Maligne

      • September 2012
      • 188

      #3
      Testade det lilla filtret nu, och det blir alldeles för mkt storm i karet av det. Får köra på bara den lilla pumpen istället. Hur ofta bör jag byta vatten då, när jag inte har filter? Varannan dag? var tredje?

      Kommentar

      • zoddri
        • June 2012
        • 144

        #4
        Du kan ju testa med en bit filtermatta i utblåset för att bromsa flödet också. Tätheten på vattenbyten vågar jag inte riktigt uttala mig om, fiskarna skitar ju inte ner så mycket men å andra sidan står ju vattnet ganska stilla..
        Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

        250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

        Kommentar

        • Maligne

          • September 2012
          • 188

          #5
          Ska se om jag kan få tag i en bit imorgon, inga affärer öppna nu tyvärr. Det verkar funka ok med filtret ändå så länge, de far inte runt hur som helst iaf, utan verkar kunna hålla sig i "styrfart" så att säga.
          Lite spännande ändå med bebisar, trodde inte jag skulle bry mig så mkt.

          Kommentar

          Arbetssätt...