Kvaliteten på Gyppys.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke_76
    • October 2012
    • 193

    Kvaliteten på Gyppys.

    Jag har aldrig varit med om att det är en sådan grymt dålig kvalitet på Guppys ute i handeln som nu. Har köpt Guppys i flera omgångar men dessa blir risiga och hängiga ganska snabbt, som honorna får puckelrygg och ser allmänt risiga ut. Är denna underbara klassiska akvariefisk så sönderavlad att det blir så här? Jag kom ihåg när jag var yngre så kunde man köpa stora och kraftfulla guppys som klarade sig mycket länge men nu är det omöjligt, vad har hänt.... De guppys man importerar så snackas det om att man har gett dom antibiotika i fodret mm och när dom hamnar i våra vatten så är guppysen inte motståndskraftig mot vårt akvarievatten. Jag fick tag i en privat odlare som jag köpte Guppys nu sist utav och dessa var stora och kraftiga och dom verkar vara av en helt annan kvalitet än den som finns ute i handeln. De påminde om Guppysen från när jag var yngre i både form och tålighet. Jag är riktigt orolig för denna klassiska akvariefisk, det är så tråkigt att kvaliteten på Guppys ute i handeln är så dålig nu mer. Vad säger ni andra?

    MVH/Henke
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    #2
    Jag minns också när jag var liten och hade guppys, de var alltid "last fish standing" typ. Nu har flera bara dött för mig utan vettig förklaring, i olika kar. Alla andra fiskar lever och mår bra dock. Riktigt trist.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Tror inte att guppy generellt är så mycket sämre idag än för 10 år sedan. Dock så finns det dåliga stammar som det odlas på (har inget att göra med om de är sönderavlade eller inte) och har man haft otur på ett ställe så handla nästa gång på ett annat.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Henke_76
        • October 2012
        • 193

        #4
        Hej Kjell, jag har varit på Stockholms flesta zoobutiker den senaste tiden och det är samma dåliga kvalitet på överallt på Gyppys tyvärr. Fick höra att en akvarievän på en annan site hade läst på svenska guppysällskapets sida att en medlem där hade samma åsikt som mig när det gäller kvaliteten på guppys. Så här var det aldrig förr när man var yngre, då var kvaliteten av en helt annan dimension. Det måste ju ju vara nåt som är riktigt illa när det gäller all importerad guppy, men hinner den guppyn få yngel som man köpt ute i handeln så blir avkomman mer tålig än deras föräldrar och sen blir den bättre för varje generation. Som en medlem på svenska guppysällskapet hade skrivit var att man höll tummarna att få yngel av gyppysen man köpt ute i handeln innan den dog och fler säger samma sak och instämmer om att kvaliteten är otroligt dålig på guppys ute i våra zoobutiker. Har man tur så kanske nån zoobutik köper in svensk odlad guppy, nu sist fick jag tag på guppys av riktigt bra kvalitet och dom lever och ser starka ut än idag. Tyvärr Kjell har jag rätt i detta för jag har köpt guppys på de flesta ställen nu i Stockholm och åkt runt och tittat.
        MVH/Henke

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Henke_76
          Hej Kjell, jag har varit på Stockholms flesta zoobutiker den senaste tiden och det är samma dåliga kvalitet på överallt på Gyppys tyvärr. Fick höra att en akvarievän på en annan site hade läst på svenska guppysällskapets sida att en medlem där hade samma åsikt som mig när det gäller kvaliteten på guppys. Så här var det aldrig förr när man var yngre, då var kvaliteten av en helt annan dimension.
          MVH/Henke
          Nu vet jag inte hur gammal du är - men när jag började med akvarier på 70-talet så sa folk samma sak så sedan dess är faktiskt inte skillnaden så stor i alla fall, men du kanske menar ännu längre tillbaka.

          Och även om jag inte har några guppy just nu så var i alla fall de som jag hade för några få år sedan lika tåliga som de jag hade på 70 och 80-talet etc.
          Generellt kan dock sägas att jag aldrig har valt de mest extrema varianterna - dvs de med en jättelik stjärtfena - de var då rätt ömtåliga och är det väl fortfarande antar jag: Så det är väl ett tips jag kan ge - välj inte sådana med jättelika fenor
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • tazzrat

            • July 2012
            • 211

            #6
            Nu råkade jag ju ut för att affärens odlare antagligen skänkte bort parasiter med de fiskar han sålde när jag nyligen blev gyppyskötare igen, men jag måste nog lite hålla med om att jag minns guppysarna jag blev ägare till när jag var tonåring (en halv evighet och många år sedan) som hur stryktåliga som helst.

            När vita prick härjade i farsgubbens akvarium så reagerade inte ens de gyppy han då hade tagit över! Varken på sjukdom eller behandling. Fåtalet gånger fick någon av mina gyppy någonsin bebisar med krökt rygg, och de få gånger jag drabbades av dödsfall berodde det oftare på att något katastrofalt faktiskt hade hänt (lillebrorsans övermatning när jag var bortrest, all elektronik död medan familjen var bortrest, extremt stor yngelkastning etc) och de såg alltid så nöjda ut.

            Antagligen hade jag DÅ tur med mina fiskars ursprung på samma sätt som jag den här gången hade abnorm otur, men jag begick absolut klart fler fel på den tiden än jag gjort nu. Tror det mesta handlar om slumpen, men klart man börjar undra lite. §;ob

            Kommentar

            • zoddri
              • June 2012
              • 144

              #7
              Vi köpte ett gäng stora guppys (4-4,5cm) från lokala Djurmagazinet, det är ju som en helt annan fisk jämfört med de andra..

              Så jo, nog är det skillnad på stammarna. Personalen i butiken var också överraskad att de hade fått in såpass stora fiskar, flera år sen de sett några som nått den storleken..
              Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

              250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

              Kommentar

              • Henke_76
                • October 2012
                • 193

                #8
                Kjell, det kanske går upp och ner när det gäller kvaliteten på guppys ute i zoobutikerna? Jag hoppas den blir bättre snart, som jag skrev så hittade jag en privat odlare som jag köpte guppys från nu sist så nu klarar jag mig ett tag hoppas jag.
                MVH/Henke

                Kommentar

                • Henke_76
                  • October 2012
                  • 193

                  #9
                  Då har 8 av mina guppys dött som jag köpte på 2 olika zoobutiker och jag har 4 kvar, och jag köpte dessa för 5 veckor sen. De privat odlade guppysarna som jag köpte för en månad sen snart lever. Nåt större fel är det på stammarna som finns ute i våra zoobutiker, känns ju så tråkigt. Nä bättre var det förut på kvaliteten och jag hoppas på bättring snart.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...