Avliva krokryggarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Avliva krokryggarna?

    Mitt 54-liters har hemsökts av elände sedan uppstart. De 8 guppy jag köpte strök med efter inälvsmask och kvar har jag nu bara de ynkliga yngel de lyckades spotta ur sig på kort tid.

    Totalt har jag ca 9 guppyyngel i varierande storlekar (en såpass liten att jag inte förstår var den kommit ifrån) och från början såg alla utom en relativt välskapta ut. Nu beter dom sig friskare än någonsin sedan maskbehandlingar är avslutade och de har fått ett rasanpassat foder samt lite grönsaker då- och då, men säkerligen 5 av de 8 är krokryggade i gengäld.

    Deras missbildningar gissar jag har fler skäl (dålig odlare/akvariebutik, konsekvens av att föräldrar inte var friska vid avlingen/yngelsläppet samt påfrestningen av maskbehandlingen t ex) men nu är frågan om jag bör ta bort dessa yngel!? De missbildade åtminstone. Låter jag dem alla leva så lär de föröka sig - om de ens når vuxen ålder - och mitt sans och moral säger att det inte vore rätt. Tänker jag fel?

    Hjälp mig, någon!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Du kan ju låta dem få lite yngel, och se hur de ser ut. Är krokryggen inte genetisk, så kanske ynglen kan bli bra ändå, så länge föräldrarna är i bra kondition i övrigt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Krokiga ryggar beror för det mesta på näringsbrist. Försök med vitaminer, t ex Atvitol från JBL, börja med levande foder du odlar själv.
      På Södermalms akvarieaffär kan du få tag på startkulturer och information.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • tazzrat

        • July 2012
        • 211

        #4
        Så det behöver inte vara kört alltså, utan det kan rätta till sig vid rätt skötsel? Tack, då ska jag låta dem vara. §:o)

        Näringsbristen har jag läst mig fram till att det kan bero på och det har jag också i åtanke. Dock har det gått alldeles för snabbt för att jag skulle se det som orsak; i min vård har de inte levt många veckor. Det är också lite förvånande då de guppys jag hade för många år sedan mycket sällan fick krokiga yngel och de fick (pga brist på kunskap) sämre föda än vad dessa har fått. Med det såklart inte sagt att det absolut inte är skälet, utan visst jobbar jag även på den saken.

        Odla levande foder är nog inte aktuellt dock (jag bor lite trångt och spenderar alldeles för mycket tid hemifrån för att kunna ha översyn över detta §:o\ ) även om jag fortfarande ser över lösningar som kan fungera för mina förhållanden. Jag försöker också utreda vilket som vore det näst bästa alternativet (näringsmässigt t ex) vad gäller kött och för just guppy.

        Tack för er hjälp! §:o)

        Kommentar

        Arbetssätt...