Glupsk guppyhona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • caluan
    • October 2012
    • 3

    Glupsk guppyhona

    Hej.
    Alldeles ny på det här med akvariefiskar. Tog för ett tag sedan över ett befintligt akvarium med fiskar och allt.
    Har en guppyhona som jag håller ansvarig för förlusten av fem black molly-yngel.

    Saken är den att denna honan är jättetjock - hon är helt rund. Kastar sig över maten som om hon aldrig ätit tidigare, tror även att några fler yngel (precis utsläppta ur yngelkar) har fått stryka med i hennes matorgier.

    Det jag undrar är hur jag ska göra för att få ner henne till naturlig storlek utan att svälta övriga boende i akvariumet. Kan jag sätta henne i ett yngelkar och låta henne bo där medans hon bantar ner sig, kanske ge mat betydligt mer sällan än nu??
    Hur gör jag är frågan?!?

    Tacksam för svar!
    //Anna
  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    #2
    Vad är det för slags guppy och hur stort är karet? Oavsett vad det är för slags yngel så bör de alltid ha gömställen, det vill säga nån form av bottenväxt som större fiskar har svårt att böka runt i och gärna flytväxter.

    Och att banta en fisk är nog inte nån bra idé. Yngel är simmande snacks för de flesta fiskar..

    edit: har du kollat om guppyhonan är tjock för att hon bär på yngel? De blir gärna glupskare när de blivit på smällen. Och ja, risken är stor att hon käkar sina egna yngel också.
    Senast redigerad av zoddri; 24 October 2012, 16:39.
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

    Kommentar

    • caluan
      • October 2012
      • 3

      #3
      Det är en vanlig guppy?! men ovanligt glupsk...

      Hon fick yngel som nu är ca 3 veckor gamla, men det kanske är dax igen? Jag vet inte hur ofta de kan yngla av sig. Ynglena har gömställen, har varit och fixat fler växter i omgångar så det borde inte vara några problem.

      Kan ju stoppa in henne i yngelkaret och vänta ut henne och därmed även få lite mer koll på hur mycket/lite hon ska äta..

      Kommentar

      • zoddri
        • June 2012
        • 144

        #4
        Jag satt och tänkte på tetror och tog med det tänket i svaret (Men ska man vara noga finns det flera olika sorters guppy, fast det är lite irrelevant egentligen)

        Det kan mycket väl vara dags igen, eller så håller hon på och äter upp sig för att orka med en till kull. Med yngelkar, menar du ett separat akvarium eller en liten "burk" som man sänker ner i akvariet? De sistnämnda så är egentligen inte så bra för fiskarna, kan stressa dem rätt så mycket.
        Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

        250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Japp, förmodligen dags igen, ungefär tre veckor mellan kullarna. Hon äter för att få näring till nästa yngelkull. Ge dina fiskar levande och fryst foder så hon och de andra honorna får ordentliga näringsförråd.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • caluan
            • October 2012
            • 3

            #6
            Förra omgången hade jag henne i ett litet yngelkar i akvariumet, funkade ganska bra, men kände att det blev lite oroligt i akvariumet.
            Denna gången får hon gå kvar där hon är och så får vi se hur mycket yngel som överlever.
            Känns som de kommer bli trångbodda om alla ska sparas... =)

            Ska kolla på det med maten, för tillfället äter de bara flingfoder.

            Tack för tipsen!!

            Kommentar

            Arbetssätt...