Hur lång tid tar det för Black Molly att bli könsmogna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamCarlin
    • August 2012
    • 50

    Hur lång tid tar det för Black Molly att bli könsmogna?

    Här kommer en liten fortsättning på denna tråd:



    Som sammanfattas i:
    - Vi köpte 4 balck molly i början på Augusti
    - Vi fick omgånde ca 40 yngel
    - Efter 3 veckor var bara en av de vuxna Mollyn Kvar pga nitritproblem
    - Molly Honna har gluffsat frisk, vi har medvetet bara 5 yngel kvar, de är i lite varierande storlek med de tre största på ca 15mm och den minsta på kanske 8-10mm
    - Den honan som är kvar har växt rejält, nästa dubbla längden ifrån det att vi köpte henne. Hon är definitivt en vacker och livlig fisk som simmar runt i vattnet.


    Nu igår så hittade jag ytterligare 6 små yngel i akvariet. Och då börjar jag fundera lite.
    - Hur lång tid tar det för en Molly honan innan den blir dräktig igen?
    - Vem har befruktat henne, ett av de små ynglerna? Kan de bli könsmogna på bara 6 veckor eller är det ett mirakel med junfrufödsel?
    - De två små (av 5) ynglerna är så pass små jag nästan funderar på om det inte blivit ytterligare en kull mellan den första och denna, eller har de bara växt långsamt?

    Oavsett så imponerar deras fortplanings kapacitet på mig, måste nog tänka mig för så att det inte kryllar av Black molly om ett år, vi har ju andra fiskar som också skall synas.

    /Per
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    kallas för förrådsbefruktning.

    gäller för de flesta levandefödarna.

    ett pök ger i vissa fall upp till 15 kullar......

    mer normalt är 5-7 kullar

    de ploppar ut med cirka 30 dagars mellanrum.





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • FamCarlin
      • August 2012
      • 50

      #3
      Aha, då förstår jag. Då är det väll bara att vänta och se hur många det blir i varje omgång. vi har bestämt oss för att hålla ca 7-10 livskraftiga Molly, resten får bli mat eller på annat sätt avyttras.
      Senast redigerad av FamCarlin; 24 October 2012, 20:51. Anledning: stavning

      Kommentar

      • FamCarlin
        • August 2012
        • 50

        #4
        Mera funderingar: Finns det en risk att det nu blir inavel eftersom alla yngel kommer ifrån samma hona och troligtvis samma hane?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Dom är förmodligen inavlade redan från början.

          Så det bör inte vara några problem i några generationer.

          Men lägg på minnet att du bör kanske skaffa nytt blod med jämna mellanrum.

          Säg en ny hona eller hane vart 2'annat år eller så.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • FamCarlin
            • August 2012
            • 50

            #6
            Ok, inte oftare än så. Nu är ju det primära syftet med vårt akvarium odling utan det skall mera vara en aktiv möbel i vardagsrummet och något som kan intressera barnen.

            Kommentar

            Arbetssätt...