Inte så fredlig platy...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GulaHuset
    • September 2012
    • 65

    Inte så fredlig platy...

    Sedn en vecka tillbaka har vi sex platys i akvariet. Två hanar och fyra honor. Så här i efterhand verkar det väl som om vi borde ha köpt en hane bara, men nu har vi två. Den ena (röd-svart) verkar ha tagit makten över de andra och han behandlar dem som följer:
    Båda de röda platysarna - en hona och en hane - tål han inte. Har förstått nu i efterhand att det blir en dominant hane och att detta är naturligt. Honan misstänker vi kan vara dräktig då hon är jättetjock, så det kan ju vara anledningen till att hon jagas. Eller så tål han inte färgen...
    Den gula mussepiggplatyhonan och honn som ser ut som han själv uppvaktar han flitigt.
    Den svarta honan skiter han i.

    (Inga kommentarer om vår tuttifruttiblandining önskas, tack. Barnen har fått välja färgkombinationerna och de vill kunna ge fiskarna namn, alltså måste de vara olika...)

    Nu undrar jag... Bör vi släppa ner fler honor i akvariet så att det kanske blir 3-4 honor per hane?
    Ska vi köpa en hane till? eller blir det inte bättre för det?
    Eller lägger sig jakten när de har hittat sina roller? (Igår hade vi regelrätt slagsmål mellan hanarna, men det har jag inte sett idag, så tjurskallen verkar ha satt den andre på plats).
    Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ibland kan det funka med fler hannar, men det kan också bli fler slagsmål.
    Så länge som det inte blir regelrätta skador av bråken så skulle jag låta det vara som det är. Du här rätt mycket växter och gömställen om jag minns rätt, det är bra.
    Tycker dessutom personligen att det är bra att du står på dig mot alla förståsigpåare som inte förstår hur det funkar med barn och akvarier!! När jag var nio hade jag också dött för en rosa skattkista.....
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Jag håller med föregånende skrivare, köp fler hanar.
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • HelenLind
        • September 2012
        • 405

        #4
        Förstår dig precis där med barnen.

        Vi hade samma problem med platysarna i ena karet och det räckte med en hona till för att det skulle bli lugnare.

        Kul färgkombinationer det kan bli på ynglen i ert kar.
        Vi har bara röd/orange vuxna platys, endel med svarta fenor men många av ynglen är beige med orange fläckar eller svarta ränder.
        Ett tips är att stoppa i ett litet stim tetror eller nåt som hjälper till att hålla ner antalet överlevande yngel. Det bli MÅNGA
        Min äldsta tjej plockar ur ynglen och har dom i ett eget kar på tillväxt. I dag plockade hon ur 22 st och har nu ca 70 yngel. Vart ska vi göra av alla??
        Den yngsta låter naturen ha sin gång i karet och då har bara ett par yngel klarat sig från varje kull. Mer lagom.
        Glädjen hos barnen när de upptäcker små yngel i karet är enorm. Där har ni något att se fram emot.
        Familjen fisksoppa
        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
        Mina: 120l, 312l, 500l

        Kommentar

        • GulaHuset
          • September 2012
          • 65

          #5
          Idag dog han, den jagade platyn. Fjärde döda fisken på våra fem veckor somakvarieägare. 40% av våra fiskar har dött. Inte kul. Men vi misstänker att detta dödsfall var sviterna efter slagsmål och jakt in i akvarieglaset. Så sorgligt. På dotterns 7-årsdag, till på köpet. Våra vattenvärden är i alla fall prima.
          Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

          Kommentar

          • Sanna M
            • October 2012
            • 39

            #6
            Stackars Hoppas balansen i akvariet blev bättre nu. Och att barnen snart får yngel att glädjas åt
            Hälsn. Sanna
            I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

            Kommentar

            Arbetssätt...