Nystartat kar och redan yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Punknisselinan
    • October 2012
    • 7

    Nystartat kar och redan yngel!

    Vi har haft fisk i akvariet i 2 dagar och redan igår hade jag mycket skarpa misstankar om att vi fått en dräktig platy hona med hem. I morse när jag skulle mata fiskarna så kom en liten minirackare i 180 knyck ! Men jag såg bara 1 och honan e ff tjock. Gubben fick köpa yngelkar med hem och jag lyckades hitta ynglet igen... Så både ynglet och honan fick gå i karet men den simma upp till henne hela tiden och hon försökte ta den varje gång och tyvärr har hon nog lyckats nu för det finns inget yngel kvar . Frågan är har vi fler att vänta? Hur lång tid tar förlossningen? Jag har googlat och läst massor men kan inte hitta info någonstans om hur lång tid födandet tar!
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    är väl normalt över på några timmar.

    ganska vanligt att de blir upptuggade av sina artfränder.

    bästa sättet att få någon överlevare är att ha det tättplanterat, lite rötter,
    några flytväxter, då brukar alltid någon stark sak överleva fråb varje kull.

    yngelkar är inte så bra egentligen, om man nu inte vill få fram en shitload med överlevare.

    men.....tänk ett steg längre....


    om du nu får 20-30-40-50 överlevare,,,,,vad skall du göra med dom ??





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Punknisselinan
      • October 2012
      • 7

      #3
      Faktiskt är det mest för min pojke... Det är nog mest hans akvarie och tanken var väll inte egentligen inte att vi ska ha yngelkar men växterna är inte särskilt stora än... Som sagt är det nystartat och vi har satt ner 5 växter men antar att det tar ett par månader för dom att växa till sig! Men 4 fiskar kan dom verkligen hunnit käka upp alla ynglen? För hon får väll knappast bara ett!? (dessutom har jag märkt att det mycket snabbt blir skitigt i ett yngelkar! Hur håller man efter det?)
      Senast redigerad av Punknisselinan; 12 October 2012, 19:35. Anledning: tillägg

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Punknisselinan
        Faktiskt är det mest för min pojke... Det är nog mest hans akvarie och tanken var väll inte egentligen inte att vi ska ha yngelkar men växterna är inte särskilt stora än... Som sagt är det nystartat och vi har satt ner 5 växter men antar att det tar ett par månader för dom att växa till sig! Men 4 fiskar kan dom verkligen hunnit käka upp alla ynglen? För hon får väll knappast bara ett!? (dessutom har jag märkt att det mycket snabbt blir skitigt i ett yngelkar! Hur håller man efter det?)

        yngelkar blir skitiga, så dom får man slamsuga ofta.

        jag har själv haft en hona i en yngelkasse som har släppt ut ett yngel,
        vänt om och slukat det, sedan släppte hon ett till, slukade det,
        fortsatte så med 15-20 yngel, hon var lika tjock efter förlossning som före.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        Arbetssätt...