Odla guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perlan
    • July 2012
    • 79

    Odla guppy

    jag har precis dratt igång ett akvarie till. där bor 2 guppy hannar och 6 honor.
    hur får man maximal yngelproduktion. mat, vattenvärden mm.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Riklig växtlighet så ynglen kan gömma sej är nummer ett.
    Rikliga vattenbyten = god vattenkvalitè också mycket viktigt.
    Riklig matning av föräldrar med näringsrik mat är givetvis också viktigt.
    Men exakt vad det senare är kan diskuteras - daggmask, malet oxkött och räkkött osv funkar iaf.

    Mycket yngel blir det av detta - over and out
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Perlan
      • July 2012
      • 79

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Riklig växtlighet så ynglen kan gömma sej är nummer ett.
      Rikliga vattenbyten = god vattenkvalitè också mycket viktigt.
      Riklig matning av föräldrar med näringsrik mat är givetvis också viktigt.
      Men exakt vad det senare är kan diskuteras - daggmask, malet oxkött och räkkött osv funkar iaf.

      Mycket yngel blir det av detta - over and out
      okey vatten kvalitet är inget problem. kör bara osmos vatten med div salter i. samma som till diskusarna.
      hur är det med artemia eller cyklops fryst då i förstahand.

      kommer enbart ha guppy i akvariet. plus ev två L201 malar och kanske någon coys julii för renhållningen.

      guppy föräldrarna äter ungarna?

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av Perlan
        okey vatten kvalitet är inget problem. kör bara osmos vatten med div salter i. samma som till diskusarna.
        hur är det med artemia eller cyklops fryst då i förstahand.

        kommer enbart ha guppy i akvariet. plus ev två L201 malar och kanske någon coys julii för renhållningen.

        guppy föräldrarna äter ungarna?
        Osmosvatten är knappast vad man väljer i första hand för guppy, vanligt kranvatten fungerar utmärkt så länge det inte innehåller kloraminer eller koppar. Högre kH ger stabilare vatten och guppy tar ingen skada av lite högre pH. Extrema värden kan dock påverka könsfördelningen.
        Guppy-yngel kan säkert födas upp på enbart smulat torrfoder, beror helt på vad du avser med odlingen.
        Mycket växter, särskilt flytväxter är nödvändigt, alger gör ingen skada det är bara bra, samt utfodra med artemia första tiden så lägger du en bra grund.
        Föräldrarna kan äta yngel men det kan man se som ett naturligt urval, det finns yngel så det räcker ändå.

        Oxkött tror jag inte alls på, onaturlig föda för en fisk. Jag vet att det används av en del diskusodlare men jag ser det mest som en kvarleva från tiden innan man hade tillgång till bättre foder.

        Tobbe

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag tänkte närmast på studien som citerades i den här tråden:

          snipurl-en funkar nu ej men jag har letat fram tabellen som givetvis diskuterats i guppy-kretsar:
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Jag tänkte närmast på studien som citerades i den här tråden:

            snipurl-en funkar nu ej men jag har letat fram tabellen som givetvis diskuterats i guppy-kretsar:
            http://guppysa2z.com/clubs/sjgg/arch00a2.htm
            En hemsida där man råder de användare som använder det nya operativsystemet Windows 95 att ställa om upplösningen känns inte helt aktuell.
            Tror nog att det hänt en del på foderfronten sedan dess, räkmix inte minst. Det övriga fodersortimentet i tabellen ser tveksamt ut. Bladsallad, vete eller brödsmulor? Torrfoder är sannolikt bättre nu men som jag skrivit tidigare, en liten mängd levandefoder befrämjade tillväxten hos laxyngel med minst 100 %.

            Och för att citera mig själv:
            Oxkött tror jag inte alls på, onaturlig föda för en fisk. Jag vet att det används av en del diskusodlare men jag ser det mest som en kvarleva från tiden innan man hade tillgång till bättre foder

            Tobbe

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Vetenskap beror inte på vilket operativsystem det publiceras på. Faktum är att vetenskap fanns långt innan persondatorerna kom.

              Så du höjer vår Kjell till skyarna för hans mixerinsats? En bra idé är det onekligen och enligt mitt tycke bättre än flingorna överhuvudtaget men det skitar ner vattnet för mycket.

              Om Tobbe tror eller inte tror på oxkött verkar mer religion eller vetenskap i mina ögon.

              Jag använder personligen inte oxkött utan skulle hellre i så fall mata med "räksmul" men numera räcker mina olika levandefoder till samtliga fiskar sedan några år tillbaka.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Perlan
                • July 2012
                • 79

                #8
                Ursprungligen postat av Tobbe R
                Osmosvatten är knappast vad man väljer i första hand för guppy, vanligt kranvatten fungerar utmärkt så länge det inte innehåller kloraminer eller koppar. Högre kH ger stabilare vatten och guppy tar ingen skada av lite högre pH. Extrema värden kan dock påverka könsfördelningen.
                Guppy-yngel kan säkert födas upp på enbart smulat torrfoder, beror helt på vad du avser med odlingen.
                Mycket växter, särskilt flytväxter är nödvändigt, alger gör ingen skada det är bara bra, samt utfodra med artemia första tiden så lägger du en bra grund.
                Föräldrarna kan äta yngel men det kan man se som ett naturligt urval, det finns yngel så det räcker ändå.

                Oxkött tror jag inte alls på, onaturlig föda för en fisk. Jag vet att det används av en del diskusodlare men jag ser det mest som en kvarleva från tiden innan man hade tillgång till bättre foder.

                Tobbe
                den största anledningen till osmos vatten är för att guppy karet står under diskus karet så det vore smidigast att bara slänga ner slangen en våning och fortsätta pumpa vatten.

                köpte artemia och några honor till idag. nu får vi se vad som händer.

                Kommentar

                • Perlan
                  • July 2012
                  • 79

                  #9
                  jag har fått stora problem med min guppy odling och söker hjälp.
                  efter att en hona fött en kull tar det 1-3 dagar sen har hon blivit rent krokig över ryggen. sen dör hon. har hänt på 10 talet honor. vad kan det bero på? hanarna verkar helt oberörda

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    intuitivt låter det som någon form av näringsbrist i så fall
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Perlan
                      • July 2012
                      • 79

                      #11
                      dom får tetra flingor på morgonen och artemia när jag kommit hem efter jobb

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Typexempel på näringsbrist. Skaffa levandefoder om du ska föda upp guppy i stor skala. Grindalsmask, hoppstjärtar, bananflugor, moina. Ska honan klara av att få en kull var tredje vecka så måste man se till att hon får i sig näring, annars tar hon av sina egna kroppsresurser tills hon dör.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Perlan
                          • July 2012
                          • 79

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Typexempel på näringsbrist. Skaffa levandefoder om du ska föda upp guppy i stor skala. Grindalsmask, hoppstjärtar, bananflugor, moina. Ska honan klara av att få en kull var tredje vecka så måste man se till att hon får i sig näring, annars tar hon av sina egna kroppsresurser tills hon dör.
                          var får man tag på det? vet ingen djuraffär i skåne som säljer levande foder.

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Man odlar själv!! Ta kontakt med någon akvarieförening, där finns folk som kan hjälpa dig med startkulturer och tips. Brukar alltid säljas på auktioner som många föreningar anordnar.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • Perlan
                              • July 2012
                              • 79

                              #15
                              banan flugor kan man väl odla själv med bananskal, eller jag är fel på det? någon som såfall har tips på hur man gör för att slippa ha flugor i hela huset?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...