Odla guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #16
    Ursprungligen postat av Perlan
    jag har fått stora problem med min guppy odling och söker hjälp.
    efter att en hona fött en kull tar det 1-3 dagar sen har hon blivit rent krokig över ryggen. sen dör hon. har hänt på 10 talet honor. vad kan det bero på? hanarna verkar helt oberörda
    Om du ger torrfoder och artemia bör det vara tillräckligt bra. Allmän näringsbrist botas lättast med en skvätt extra foder. Tror snarare på olämplig vattenkvalite, guppy ska inte gå i diskusvatten. De trivs betydligt bättre i hårdare och mera alkaliskt vatten. Om du trots det envisas med diskusvattnet så prova med att hälla i lite salt i guppykaret.
    Tobbe

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #17
      Ursprungligen postat av Perlan
      banan flugor kan man väl odla själv med bananskal, eller jag är fel på det? någon som såfall har tips på hur man gör för att slippa ha flugor i hela huset?
      Nej, bananflugor odlas i burkar med näringssubstrat. Banan kan användas men inte skalet. Googla på det det, finns beskrivningar så det räcker och blir över.

      Tobbe

      Kommentar

      • Perlan
        • July 2012
        • 79

        #18
        Ursprungligen postat av Tobbe R
        Om du ger torrfoder och artemia bör det vara tillräckligt bra. Allmän näringsbrist botas lättast med en skvätt extra foder. Tror snarare på olämplig vattenkvalite, guppy ska inte gå i diskusvatten. De trivs betydligt bättre i hårdare och mera alkaliskt vatten. Om du trots det envisas med diskusvattnet så prova med att hälla i lite salt i guppykaret.
        Tobbe
        jag kör inte diskus vatten i guppy burken. det blir vanligt kranvatten genom ett kol filter. ligger på PH 7,8 Gh 20 o Kh 21 och ca 700us i konduktivitet.

        men då kör jag vidare på artemia och torrfoder, det har trotts allt inte stått igång så länge.

        Kommentar

        • AnnikaW
          • August 2003
          • 343

          #19
          Jag födde en period upp guppys(endlers) och sålde till en zooafffär. Jag producerade 100-tals yngel som jag sålde när de blivit stora!

          Såhär gjorde jag: 200 liter akvarium med mycket växter. (Jag hade även guppies i ett 80 liters men där gick reproduktionen långsammare.)
          Matade med massor av nykläckt artemia två gånger varje dag, både yngel och vuxna åt.
          Matade med finklossat flingfoder för guppys flera gånger varje dag.

          Det var hög belastning, så jag hade ett stort ytterfilter och bytte 30-50% vatten varje vecka. Vanligt kranvatten i Göteborg utan tillsatser.

          Samma guppies i reducerat antal bodde senare hos "fiskvakter" i i 80 litersakvariet med bara flingfoder som mat, och då ökade de inte i antal nämnvärt. Jag flyttade och slutade med akvarier ett tag.

          Kommentar

          Arbetssätt...