hur odlar man molly på bästa sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfisken
    • March 2012
    • 107

    hur odlar man molly på bästa sätt?

    Hej

    Jag har fått en molly mistänker eller tror det är hane. Jag har odlat guppy innan men nu vill jag odla denna sort. Är det en hane eller hona jag har? Hur många honor ska jag köpa om den är hane, jag är osäker om det är svärdbärare eller molly. Jag vill ha så många tips som hälst.
    Här är länken till bilden på fisken som jag har fått .

  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    svårt att säga, lite för taskig bild, kanske en hane, men osäkert

    om du tittar noga på den "fenan" som är närmast där den skiter,
    är den som ett "spjut", så är det en hane, är den rund så är
    den en hona.


    odla är lätt

    1 hane + 3 honor

    mycket mycket växter, mycket flytväxter, mycket rötter, mycket sten så att yngel kan gömma sig.

    mata med varierad kost, men mest grönfoder.

    temp runt 25-27

    om några månader gråter du över alla ybgel som svärmar i karet........



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • mrfisken
      • March 2012
      • 107

      #3
      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
      svårt att säga, lite för taskig bild, kanske en hane, men osäkert

      om du tittar noga på den "fenan" som är närmast där den skiter,
      är den som ett "spjut", så är det en hane, är den rund så är
      den en hona.


      odla är lätt

      1 hane + 3 honor

      mycket mycket växter, mycket flytväxter, mycket rötter, mycket sten så att yngel kan gömma sig.

      mata med varierad kost, men mest grönfoder.

      temp runt 25-27

      om några månader gråter du över alla ybgel som svärmar i karet........



      .
      ska försöka ta bättre bild , men fisken är rörlig haha tog 10 bilder tills en av dem där man kan se hela kroppen.

      Kommentar

      • zoddri
        • June 2012
        • 144

        #4
        Håller helt med Ken. Det svåra är inte att få yngel, det är att komma på vad man ska göra av dem..
        Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

        250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          ha 2 i samma kar.
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • mrfisken
            • March 2012
            • 107

            #6
            så denna är en hona http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...1vd5-7gb6V9Ubg och denna är hane http://cichlids.akvariefisk.dk/stora...E8E028D788.JPG ?

            måste båda paren vara av samma färg? kan inte man blada olika färger och få ungar eller?

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av mrfisken
              så denna är en hona http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...1vd5-7gb6V9Ubg och denna är hane http://cichlids.akvariefisk.dk/stora...E8E028D788.JPG ?

              måste båda paren vara av samma färg? kan inte man blada olika färger och få ungar eller?

              stämmer på hona hane

              alla mollys pippar med alla mollys om dom kan.....

              struntar normalt sett i färgerna.


              tänk bara på att om du får fram ny mix på färgerna så är det inte många som vill ha dom........
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • mrfisken
                • March 2012
                • 107

                #8
                varför vill de inte ha blandning av färger?
                tänk dig guld och röd färg ?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  för att de itne finns beskrivna så de kan bar sälja dom som hybrider etc etc. ska du få fram en ny "sort" får du hålla på med flera generationer o urval

                  Kommentar

                  • mrfisken
                    • March 2012
                    • 107

                    #10
                    Hur vet jag att honan är gravid och när deb ska födda? Jag har problem med att låta d em födda fritt även om jag har många växter för att jag har pakistan botior de brukar vara duktiga på att söka efter något att äta. Men kan jag ta upp honorna när de ska födda och lägga dem i yngel kasse eller guldfisk glas?

                    Kommentar

                    • mrfisken
                      • March 2012
                      • 107

                      #11
                      Ursprungligen postat av mrfisken
                      Hur vet jag att honan är gravid och när deb ska födda? Jag har problem med att låta d em födda fritt även om jag har många växter för att jag har pakistan botior de brukar vara duktiga på att söka efter något att äta. Men kan jag ta upp honorna när de ska födda och lägga dem i yngel kasse eller guldfisk glas?
                      ingen?

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Om du ska odla en art kan du inte ha en art som äter i ynglen....
                        Ta bort botiorna om du inte vill stressa honorna i onödan.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av mrfisken
                          Hur vet jag att honan är gravid och när deb ska födda? Jag har problem med att låta d em födda fritt även om jag har många växter för att jag har pakistan botior de brukar vara duktiga på att söka efter något att äta. Men kan jag ta upp honorna när de ska födda och lägga dem i yngel kasse eller guldfisk glas?

                          yngelkasse är i längden inget bra.

                          och skall nog inte alls användas om du skall odla ordentligt.

                          skål kan användas om skålen är tillräckligt stor.

                          och om den är tillräckligt stor, så kan dom gå där hela tiden.

                          typ om skålen är runt 50-70 liter, har korrekt filtrering, värme, ljus, blommor, etc etc.




                          eller gör som andra säger.......ta väck det som tuggar yngel om du skall ODLA.....



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • mrfisken
                            • March 2012
                            • 107

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                            yngelkasse är i längden inget bra.

                            och skall nog inte alls användas om du skall odla ordentligt.

                            skål kan användas om skålen är tillräckligt stor.

                            och om den är tillräckligt stor, så kan dom gå där hela tiden.

                            typ om skålen är runt 50-70 liter, har korrekt filtrering, värme, ljus, blommor, etc etc.




                            eller gör som andra säger.......ta väck det som tuggar yngel om du skall ODLA.....



                            .
                            Min kompis har guldfiskar och platy. han har delat akvariet med en glas skiva i mitten så att platy inte kan komma till guldfisken (slöjstjärt). kan jag också göra så?

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Det beror på hur stort akvarium du har, om du kan fixa filtrering i båda delarna.
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...