hur odlar man molly på bästa sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfisken
    • March 2012
    • 107

    #16
    Ursprungligen postat av Mumin
    Det beror på hur stort akvarium du har, om du kan fixa filtrering i båda delarna.
    han har gjort på ett sätt så att det finns vatten cirkulationen mellan de olika delarna. han testade det genom att fylla vatten då fylldes det på båda sidorna. Behöver han ändå ha filter i båda sidorna?

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      Ursprungligen postat av mrfisken
      han har gjort på ett sätt så att det finns vatten cirkulationen mellan de olika delarna. han testade det genom att fylla vatten då fylldes det på båda sidorna. Behöver han ändå ha filter i båda sidorna?


      i längden JA.


      har själv ett 222 liters kar som är delat, där det finns alla möjligheter för vattnet
      att komma från en del till ett annat.

      men se....det gör det inte.....det står stilla i den del som inte har filter......


      så, filter behövs om det är en avdelare som delar av så bra att yngel inte tar sig igenom.

      har man så att yngel tar sig igenom, vilket de kommer att göra om de kan, så faller hela idén med avdelare..


      ledsen...men skall man ODLA, så skall man sikta på renodlat (!) artkar, som är inrett på rätt sätt.



      .
      '
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • mrfisken
        • March 2012
        • 107

        #18
        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        i längden JA.


        har själv ett 222 liters kar som är delat, där det finns alla möjligheter för vattnet
        att komma från en del till ett annat.

        men se....det gör det inte.....det står stilla i den del som inte har filter......


        så, filter behövs om det är en avdelare som delar av så bra att yngel inte tar sig igenom.

        har man så att yngel tar sig igenom, vilket de kommer att göra om de kan, så faller hela idén med avdelare..


        ledsen...men skall man ODLA, så skall man sikta på renodlat (!) artkar, som är inrett på rätt sätt.



        .
        '
        jag ska inte "odla odla" jag ska odla så jag inte behöva köpa fiskar från djur affären. Det är både roligare och spännande.
        men vilka sorter finns det ? kan ni skriva alla sorter som finns?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          då behäver du ju inte ett helt nytt akvarium. levandefödare förökar sig som ogräs så låt du bara de gå i ditt vanliga kar så kommer du ha fisk så det räcker o blir över får lång tid framåt.

          Kommentar

          • mrfisken
            • March 2012
            • 107

            #20
            Ursprungligen postat av hannesc
            då behäver du ju inte ett helt nytt akvarium. levandefödare förökar sig som ogräs så låt du bara de gå i ditt vanliga kar så kommer du ha fisk så det räcker o blir över får lång tid framåt.
            men honorna kommer bli stressade pga botior

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              kommer nog få yngel ändå ska du se. det är typ omöjligt att inte få yngel.

              Kommentar

              • mrfisken
                • March 2012
                • 107

                #22
                Ursprungligen postat av hannesc
                kommer nog få yngel ändå ska du se. det är typ omöjligt att inte få yngel.
                tror du de kommer överleva om det finns botior om kring?

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #23
                  Ursprungligen postat av mrfisken
                  tror du de kommer överleva om det finns botior om kring?

                  om du har tillräckligt med växter / rötter / stenar / flytväxter så kommer någon alltid att överleva.

                  rätt planterat / inrett så kommer du förmodligen att få lite mer fisk över än vad som naturligt dör av hög ålder.



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • mrfisken
                    • March 2012
                    • 107

                    #24
                    ok tack för alla som hjälpte mig.
                    nu behöver jag bara veta om vilka sorter man kan köpa och hur många jag ska köpa till min hane?

                    Kommentar

                    • mrfisken
                      • March 2012
                      • 107

                      #25
                      Ursprungligen postat av mrfisken
                      ok tack för alla som hjälpte mig.
                      nu behöver jag bara veta om vilka sorter man kan köpa och hur många jag ska köpa till min hane?
                      hur många honor ska en hane ha ? 2 per hane som guppy eller?
                      och vilka sorter finns det de jag känner igen är min gold molly,röd molly,svartmolly. vilka mer finns det?

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #26
                        Det blir bra med 2+1

                        Det finns nog lika många "sorter" som det finns akvarium....nästan iaf.

                        I praktiken kommer alla från en ras, som sedan är odlad fram i TUSENTALS olika versioner.

                        Att lista upp dom här skulle nog få zoopets minne att haverera......


                        Skulle tro att de vanligaste är:

                        Svart
                        Guld
                        Silver
                        Balong (i alla färger)
                        Dalmatiner

                        Men alla pippar med alla så det blir fransk soppa efter ett år om de är i samma kar....




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • mrfisken
                          • March 2012
                          • 107

                          #27
                          den är väldigt snygg http://www.pbase.com/bjervik/image/103840870.jpg finns det röd färg av ? är denna ballong molly?

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #28
                            det där ser ut som en felaktig avlad halvgrotesk variant av segelfensmolly.

                            om den verkligen ser ut så, och det inte är kameran som har lurat oss,
                            så är det synd om den......



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • mrfisken
                              • March 2012
                              • 107

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              det där ser ut som en felaktig avlad halvgrotesk variant av segelfensmolly.

                              om den verkligen ser ut så, och det inte är kameran som har lurat oss,
                              så är det synd om den......



                              .
                              ok, då är det inte bra att para segelfens molly och balong molly?

                              Kommentar

                              • Rebah
                                • January 2012
                                • 410

                                #30
                                Mollyn du har på första bilden är ju en slags Poecilia sphenops; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1 medans segelfensmolly är en läskig version av Poecilia velifera; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=36&SOK=1.
                                Om du vill odla på den du redan har så kanske du ska hålla dig till den guld varianten med lyrstjärt? Skulle hoppat över allt vad ballong heter själv, tycker dom ser rätt groteska ut allihop.
                                "The trees move... do you not see it?"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...