Varför dör mina vuxna guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmafemman
    • April 2011
    • 51

    Varför dör mina vuxna guppys?

    I mitt akvarium på 100 liter hade jag från början 4 stycken hanar och 4 stycken honor.
    Tillsammans med dessa har jag 6 ancistrus 4 platys och 12 kardinaltetror.

    Jag har både guppy och platyyngel, alla dessa verkar må prima och växer och mår bra.
    Men de vuxna guppysarna dör en efter en, har nu bara 1 hane och en hona kvar.

    Vad kan det bero på att dessa dör när inga andra gör det?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jadu bra fråga. hur sköter du karet idag med vattenbyten etc? hur länge har karet varit igång?

    Kommentar

    • Emmafemman
      • April 2011
      • 51

      #3
      Karet har varit igång i 6-8 veckor. Försöker byta vatten (1/3) minst varannan vecka.

      Jag tycker det borde vara ynglen som stryker med... men icke
      Tänker inte skaffa fler guppys tror jag, jag låter ynglen växa upp. Platyn verkar trivas bättre iallafall..

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Det kan inte vara så att det var gamla fiskar du fått tag i?
        När jag skaffade guppys så var det ett par av dom som "gick åt" efter första ynglingen, det tar på krafterna att föröka sig.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Emmafemman
          • April 2011
          • 51

          #5
          Ja kanske, köpte dom i 2 olika djuraffärer.
          tror bara att det är den ena honan som ynglat av sig. Den hona jag har kvar blev plötsligt smal, men de minsta bäbisar jag hittar är orange så det känns mer som att det skulle vara platy, med tanke på färgen?

          Kan man på något sätt se om en guppy är äldre?

          Kommentar

          • Kirre1
            • February 2012
            • 126

            #6
            Jag måste få låna tråden lite...

            Min dotters akvarium har vi guppys i och dom börjar få krokig rygg och simmar konstigt och någon dog efter det,
            men dom var ok när vi köpte dom för ca 5-8 veckor sen.

            Kan det va så att dom redan är gamla när man köper dom eller är dom sönderavlade?

            Hur länge lever guppys ungefär kan det vara så att dom är kortlivade?

            Kommentar

            • pontusstridhh
              • November 2010
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av Kirre1
              Kan det va så att dom redan är gamla när man köper dom eller är dom sönderavlade?
              Det tror jag stämmer. De flesta guppys man köper i butik är nästintill sönderavlade. tyvärr.
              Malawifantast med egen odling

              http://www.hobbyodling.n.nu/

              Kommentar

              • JeBoro

                #8
                Har också stora problem med mina guppy. Köpte 30 st stora tjocka fina honor. Har endast tre kvar efter dom har ynglat. En stor majoritet av ynglena har grova missbildningar som krokiga ryggrader. Väldigt trött på guppy just nu måste jag säga

                Kommentar

                • Emmafemman
                  • April 2011
                  • 51

                  #9
                  Nu håller min sista hona oxå på att dö, efter att hon fött bebisar.
                  Hon simmar nästan upprätt/lodrätt med huvudet upp och sjärten rakt ner.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Vet inte vad det beror på men all romläggning/födsel är ansträngande även för en frisk individ. Är den försvagad så är det lätt hänt att fisken blir sjuk eller dör. Men håller med Hannesc och undrar över hur det sköts med mat och vatten. Tror att det egentligen är bättre att satsa på Endlers Guppy som jag gissar är en friskare stam/art än de traditionella slöjstjärtsvarienterna.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Det är en otroligt svårutrotad myt att dagens guppy är sönderavlade, det är förstås bekvämt att skylla på, men inte särskilt sant.
                      Däremot så är, enligt min mening, svaret på TS fråga varför de vuxna dör, helt enkelt att de inte är i särskilt bra kondition efter att ha ynglat. Som Bluewing är inne på så är det enormt energi- och näringskrävande för honorna att få en kull yngel var tredje vecka. Flingfoder är inte så där bra, utan kompletterande vitaminer, jag kör med Atvitol, som är lätt att dosera, det är flytande.
                      Röda mygglarver är inte heller optimalt, här kan det vara läge att försöka sig på att odla eget levande foder, som artemia, grindalsmask, bananflugor och moina som har betydligt högre näringsvärde än flingfoder.
                      Man ska inte köpa för stora förpackningar flingfoder, om man nu vill fortsätta med det, har man ett akvarium så kan det räcka med minsta storleken. Vitaminer förstörs av luftens syre och värme, att ha burken stående på rampen, eller i ett soligt fönster är en dödssynd!

                      Hannarna hos många levandefödare kan ibland bli så upptagna med att uppvakta honorna att de inte har tid att äta, mina Xiphophorus maiae och X. clemensiae blir magra som stickor på flingfoder och lite frysmat då och då, de måste ha gott, näringsriktigt käk. det har till och med hänt att jag håvat upp dem till ett eget akvarium för att göda dem....
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Joakim Lundgren
                        • August 2006
                        • 631

                        #12
                        Ursprungligen postat av Emmafemman
                        köpte dom i 2 olika djuraffärer.
                        Där har du svaret på varför de dör. Det blir i regel problem när man sammanför guppys från olika kar. Ta för vana att salta i guppykar när du flyttar ihop fisk.
                        AKA: Lizardking

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lizardking
                          Där har du svaret på varför de dör. Det blir i regel problem när man sammanför guppys från olika kar. Ta för vana att salta i guppykar när du flyttar ihop fisk.
                          Ett för mig något märkligt svar!! Kan du berätta mer om varför guppys dör när man sammanför dem från olika kar, för det förstår jag inte alls?
                          Det är ju så man gör när man avlar fram olika varianter.

                          Och varför salta? Det är ju ungefär som att sätta plåster på ungens knän innan fotbollsträningen. Bättre vänta tills de gånger det faktiskt behövs.
                          Senast redigerad av Mumin; 09 September 2012, 08:27.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Joakim Lundgren
                            • August 2006
                            • 631

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mumin
                            Ett för mig något märkligt svar!! Kan du berätta mer om varför guppys dör när man sammanför dem från olika kar, för det förstår jag inte alls?
                            Det är ju så man gör när man avlar fram olika varianter.

                            Och varför salta? Det är ju ungefär som att sätta plåster på ungens knän innan fotbollsträningen. Bättre vänta tills de gånger det faktiskt behövs.
                            Bra att du ifrågasätter sånt du inte förstår. Läs gärna i denna länken från SGS, där finns lite allmänna råd o tips som kan vara bra att tänka på när man skall odla guppys.
                            Nyttiga och bra saker som hjälper dig en bra bit på vägen när du känner dig lite vilde och behöver vägledning.


                            I slutet står om varför det är bra att salta när man sammanför guppys från olika stammar. Man skall göra det i förebyggande syfte.
                            Jag är själv inte i närheten av att vara expert men jag försöker följa SGS råd för min lilla guppyodling, vilket funkar bra.
                            AKA: Lizardking

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Det måste vara bättre att ha karantänsakvarium, än att salta i förebyggande syfte. Självklart släpper man inte ner nya fiskar i ett etablerat akvarium utan att ha haft dem i karantän först.
                              Men TS fråga var ju varför redan etablerade fiskar dör.
                              Sen ska man inte heller glömma bort att fiskar i dålig kondition också har ett immunförsvar i dålig kondition, varvid de lättare faller offer för sjukdomar och parasiter. En flytt är också stressande för fiskarna vilket påverkar immunförsvaret.
                              Lösningen heter god omvårdnad och köp av enbart fullt friska, välmående fiskar.

                              Tycker ditt svar skjuter bredvid målet i ganska hög grad.
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...