Varför dör mina vuxna guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #16
    Ursprungligen postat av Mumin
    Det måste vara bättre att ha karantänsakvarium, än att salta i förebyggande syfte. Självklart släpper man inte ner nya fiskar i ett etablerat akvarium utan att ha haft dem i karantän först.
    Men TS fråga var ju varför redan etablerade fiskar dör.
    Sen ska man inte heller glömma bort att fiskar i dålig kondition också har ett immunförsvar i dålig kondition, varvid de lättare faller offer för sjukdomar och parasiter. En flytt är också stressande för fiskarna vilket påverkar immunförsvaret.
    Lösningen heter god omvårdnad och köp av enbart fullt friska, välmående fiskar.

    Tycker ditt svar skjuter bredvid målet i ganska hög grad.
    Eftersom vi inte har möjlighet att analysera vare sig vattenvärden eller fisk i mikroskop för att säkerställa dödsorsaker får vi hänfalla oss till gissningar. Jag gissar att anledningen till att guppysarna dör är att de kommer från zoobutik samt att de kommer från olika kar. Det brukar bli problem när man sammanför guppys och det var det som jag ville förmedla till TS. Man skall inte förvänta sig att behålla guppyföräldrar man köper i butik nån längre tid, istället får man hoppas på att de hinner yngla av sig så man kan ta tillvara eventuella intressanta anlag.
    Angående salt så är det inte ovanligt att guppys dör pga parasiter. Det kan man råda bot på genom ett 1% saltbad i en hink eller dylikt. Kolla gärna länken jag bifogade.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Korvkungen
      • July 2023
      • 1

      #17
      Jag vet att det är 10 år sedan den här tråden var aktiv.

      Men jag vill bara säga att länken Joakim Lundgren bifogat leder till någon guide om den bästa frisörskolan i stockholm.
      Mycket märkligt!

      och det var allt jag ville säga hejdå!

      Kommentar

      Arbetssätt...