Frågor om Endlers guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Airhead
    • August 2012
    • 1

    Frågor om Endlers guppy

    Hej!
    Är ny på sajten och det här är min första tråd. Ni får ursäkta om jag gör något fel.
    Det är så att jag fått upp ögonen för det här med Endlers guppy. Funderar på att skaffa ett lite mindre akvarium med dessa, men jag har lite frågor som jag skulle behöva svar på:

    1. Har hört att Endlers guppy-hanar går bra att ha tillsammans (jag vill inte odla). Stämmer det? Skulle det gå att ha t.ex. 5 hannar i samma akvarium utan några honor eller andra fiskar i?
    2. Vilket underlag ska man ha i akvariet? Sand eller grus? Har hört att man ska ha mörkt underlag för färgens skull, stämmer det?
    3. Vilken sorts inredning är bäst? Hur mycket växter och vilka sorters växter är ska finnas? Annat?
    4. Vilken storlek på akvarium skulle passa för typ 5 hanar? Vill helst ha ett lite mindre.
    5. Vad är bra föda för Endlers guppy? Hur mycket och hur ofta ska de ha av den maten?
    6. Vad brukar en fin Endler kosta?
    7. Annat som är bra/viktigt att veta?

    Tacksam för alla svar!
    Senast redigerad av Airhead; 31 August 2012, 22:11.
  • dalmatin
    • February 2008
    • 170

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!
    Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan utifrån mina egna erfarenheter av endlers

    1. Har hört att Endlers guppy-hanar går bra att ha tillsammans (jag vill inte odla). Stämmer det? Skulle det gå att ha t.ex. 5 hannar i samma akvarium utan några honor eller andra fiskar i?
    Jag har aldrig själv testat att ha bara hanar, men jag tror inte det ska vara några problem.
    2. Vilket underlag ska man ha i akvariet? Sand eller grus? Har hört att man ska ha mörkt underlag för färgens skull, stämmer det?
    Det spelar inte så stor roll, jag har vanlig rådasand till mina och det funkar bra, skulle säkert funka lika bra med grus. Sen är det ju inget krav att ha mörkt underlag, men det är som du skriver att det är för färgens skull.
    3. Vilken sorts inredning är bäst? Hur mycket växter och vilka sorters växter är ska finnas? Annat?
    Endlers guppy är inte direkt kräsna när det gäller växter och inredning, så det är bara att välja det du tycker är fint. Hos mina har jag rötter, stenar och ganska mycket växter, så det verkar de gilla, men som sagt de är inte kräsna så du kan göra hur du vill.
    4. Vilken storlek på akvarium skulle passa för typ 5 hanar? Vill helst ha ett lite mindre.
    30 liter skulle nog funka till 5 hanar, fast ju större desto bättre.
    5. Vad är bra föda för Endlers guppy? Hur mycket och hur ofta ska de ha av den maten?
    De äter det mesta som går in i munnen på dem t.ex flingor av olika slag, mini granulat, smått frysfoder m.m. Så du kan ju variera lite mellan olika foder. Det räcker med om du matar en gång/dag så mycket som de äter upp på 1-2 min.
    6. Vad brukar en fin Endler kosta?
    I butik brukar de väl kosta kring 25kr/st beroende på var man köper dem, men det brukar gå att få tag i dem billigare eller rent av gratis hos privatpersoner, då de har en förmåga att öka snabbt i antal...
    7. Annat som är bra/viktigt att veta?
    Om du nån gång skaffar några honor till hanarna så kommer du att ha måååånga endlers guppy efter ett tag.

    Hoppas att jag har varit till hjälp, och lycka till !

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Endlersguppy, som inte är korsade med 'vanlig' guppy får inga jättekullar med yngel, vilket är en av de trevligaste egenskaperna med dem.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      Arbetssätt...