Kan svärdbärare byta kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    Kan svärdbärare byta kön?

    På ett annat akvarieforum har jag hamnat i en diskussion om ifall svärdbärarhonor kan byta kön och bli hanar eller inte. I flera böcker har jag läst att de kan det, och även hört framstående akvarister prata om det på föreningsmöten. Ofta sägs det att en sådan hane inte blir befruktningsduglig. Nu hävdas det bestämt att könsomvandling inte alls förekommer - det är bara hanar som utvecklas sent. Själv hävdar jag ingenting, men skulle gärna vilja ha information som styrker det ena eller det andra. Bara "så är det för jag vet bäst" köper jag inte riktigt. Vad anser ni på zoopet? Förekommer könsomvandling hos svärdbärare? Finns det några aktuella artiklar i ämnet?

    Olle
    Senast redigerad av Olle A; 29 August 2012, 12:26.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Kan svärdbärare byta kön?

    Jag har ett exemplar som har genomgått denna förvandling.

    Jag har både före och efter-bilder på fenomenet.

    Jag tänkte ha svärdbärare som utfyllnad till mina Blåciklider men de hade ihjäl hanarna. Jag plockade ur alla honor utom en, den var för snabb för mig.

    Denna hona blev således en Hen i slutändan. Exemplaret har inte växt storleksmässigt mer än att svärdet har växt ut.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • zoddri
      • June 2012
      • 144

      #3
      Jag har nåt minne av att hanar inte alltid utvecklar svärdet ifall de är i en population med många hanar och hör till de svagare individerna. Däremot kan de göra det i efterhand ifall förutsättningarna förändras.

      Men då är det väl inte fråga om könsbyte utan snarare överlevnadstaktik
      Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

      250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1660

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Jag har ett exemplar som har genomgått denna förvandling.

        Jag har både före och efter-bilder på fenomenet.

        Jag tänkte ha svärdbärare som utfyllnad till mina Blåciklider men de hade ihjäl hanarna. Jag plockade ur alla honor utom en, den var för snabb för mig.

        Denna hona blev således en Hen i slutändan. Exemplaret har inte växt storleksmässigt mer än att svärdet har växt ut.
        Det var intressant! De bilderna skulle jag gärna vilja se. Fick honan några yngel innan hon omvandlades till hane?

        Olle

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Kan svärdbärare byta kön?

          Jag ska leta efter bilderna sedan.

          Det finurliga är ju att de inte går i samma kar i butiken vilket gör det hela mer spännande.

          OM den vore en hane från början så borde den ju kunnat släppa loss redan innan liksom. Jag har postat bilderna förr när ämnet behandlats men jag minns inte i vilken tråd..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Att svärdbärare bytte kön var bland det första jag lärde mig när jag började med akvariefisk för över 40 år sedan. Därför blev jag ganska paff när jag upptäckte att det inte finns några vetenskapliga belägg för att en svärdbärare först fött ungar och sedan blivit en fertil hane (vilket förekommer hos många andra fiskar). Detta enligt Meffe & Snelson, Ecology & Evolution of Livebearing Fishes (Poeciliidae), som sammanfattar den vetenskapliga litteraturen fram till 1989.

            Om fiskarna sedan har svärd eller inte har ganska lite med saken att göra.

            Kommentar

            • Ortoceratite
              • December 2012
              • 9

              #7
              Jag har också fått det itutat som en sanning. Startar de med gonopodium utan svärd, eller?

              Kommentar

              Arbetssätt...