Platy, temperatur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Platy, temperatur

    Då jag sett på artbeskrivningen för Platy. Så vill den helst ha mellan 18-25 grader.

    Temperaturen i mitt kar snittar mellan 27-28 grader enligt min termometer.

    Finns det någon risk att dem skulle dra på sig sjukdomar eller dö lättare pga en sådan sak? Förövrigt ser de ut att må bra.

  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Varför har du så hög temperatur?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sv: Platy, temperatur

      Tycker inte det är så hög temp. Har jag i mina med

      Kommentar

      • tazmaniak
        • October 2011
        • 109

        #4
        under sommaren brukar mitt kar snitta på 27grader....på vintern går den ned till 24 grader....jag har fått mest yngel på vintern....

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          upp till 28/29 är generellt inga probs för tropiska fiskar.

          det som händer med fiskar som kommer från lite svalare områden, ex platy som vill ha 20-25, är att deras ämnesomsättning ökar, vilket ger att de blir mer kortlivade.

          så, istället för att bli 4-5 år, så kanske den bara blir 2-3 år.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1022

            #6
            Efter att ha hört Kjell berätta om sitt stora kar som kan ha en temp på 16grader vintertid, så har jag börjat dra ner värmen i mina kar...

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1660

              #7
              Bra idé. Jag har inte haft en doppvärmare i något akvarium på säkert 20 år, utan problemet är snarare att det kan bli för varmt på sommaren. Ett problem jag dock har sluppit i år. Mina killis, guppy, svarta makropoder och kejsargoby har ännu inte klagat på att det är neråt 20 grader på vintern och ca 25 på sommaren. På en auktion i Norge i vintras fick jag tipset att ha några kejsargoby (Hypseleotris compressa) ute i dammen över sommaren, för att på så sätt hoppas på lek. I söndags, när jag tömde dammen (på ca 300 liter) och tog in fiskarna, var de större och kraftigare än de tre som hade fått gå kvar i akvariet. Tyvärr mätte jag inte vattentemperaturen, men flera mornar har det varit 8-10 plusgrader (i luften) den senaste tiden. Jag ska inte säga att alla akvariefiskar klarar så kallt, men som Kjell sa så klarar de mer än man tror om de får vänjas långsamt vid allt lägre temperatur.

              Olle

              Kommentar

              Arbetssätt...