när får hon ungar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcusss
    • August 2012
    • 4

    när får hon ungar?

    Hej! Kan passa på och besrätta att jag är ny på detta forum, första gången jag har ett avkavium med..

    Har en guppy hona som jag undrar vad långt ni tror det kan vara kvar på henne?

    Köpte honor i 2 omgångar närmare 4 veckor sedan och 3 veckor sedan.

    hon är så tjock så ryggen är böjd på henne.
    Vad tror ni om henne?





    mvh Marcus
  • MilitantAkvarist
    • August 2012
    • 1

    #2
    har själv odlat lite guppys ett tag mest för o mata grannens djur men även för dom är trevliga att ha. detta böjda utseende har jag fått på några fiskar. Alla har varit yngel från hona som köpts gravid. Och det har börjat så smått vid 4-6 veckors ålder. Testade för skoj skull och ta en av dom "friska" ynglen och korsa med en vildguppystam som aldrig haft liknande ryggar. resultatet blev 2 sneryggar i kullen. har även noterat liknande sneryggar i olika affärer så jag skulle nog gissa på genetisk defekt.

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Ja, den sneda ryggen är en genetisk defekt som man inte bör avla vidare på. Men eftersom frågan var när honan kan väntas få ungar, blir mitt svar att de kan komma när som helst om du har haft henne i 3-4 veckor. Guppyhonor har förrådsbefruktning, så när de en gång har blivit parade kan de få åtminstone åtta kullar med ungefär en månads mellanrum.

      Olle

      Kommentar

      Arbetssätt...